2. neděle v mezidobí B 2006 Setkání s Bohem
|
Málokdy slyšíme v evangeliu, že by ho některý
evangelista označil úryvek, který napsal: ,,našli jsme Mesiáše - tedy Boha, aby
ho označil dokonce hodinou. Tento čas, tato hodina byla pro sv. Jana důležitá. V
jeho životě znamenala: našel jsem Boha - našel jsem všecko. Byl to sice žid ale
totéž by mnělo znamenat i pro nás. Kdyby si teď každý z vás položil
otázku, kdy narazil na Boha, tak by zjistil, že to nebylo jednou. Že to bylo
mockrát. A já bych si troufal říct, každý člověk, i ten, který není pokřtěný,
nikdy třeba v kostele nebyl, že každý z těchto lidí narazil na Boha.
Setkal se s ním, ale nechtěl z mnohých důvodu a z jednoho
největšího, tj. z vlastního pohodlí, nechtěl to uznat. My jsme na Boha
narazili, setkali se s ním mnohokrát a z těch mnohá setkání se
vlastně vytvořila naše víra. Osobní víra. Byla to setkání při různých
příležitostech, ale jde o to, aby všecka tato setkání mně vytvářeli víru a její
podstatu, protože nikdo z nás, jak tady sedíme včetně mně a faráře nemáme
nikde napsáno, že víru neztratí. Taky jsem se v životě potkal
z několika lidmi, kdy jsem si říkal, že není možné, aby ten člověk ztratil
víru. A když jsem přemýšlel, jak je to možné, že třeba i kněz ztratil ve svém
životě víru, tak jsem došel k tomu, že ten člověk už přestal registrovat a
zapomněl na to setkání s Bohem. On dostal víru od rodičů do kolébky, oni
ho nechali pokřtít, on dokonce dostal milost, že se stal knězem, kdy ho Bůh
dokonce na každém kroku provázel v kněžské službě, držel ho za ruku, jako
drží otec své dítě, a on na to všechno nakonec zapomněl. Setkali jsme se
s Bohem, každý a mnohokrát ale někdy jsme to přes svou pýchu to setkáni
prošvihli. „To nic nebylo a padlo to do zapomnění“. Ale v některých těch
setkáních jsme skutečně našli toho Mesiáše a ta se nám zapsala. Jako první
setkání to mohlo být při četbě písma, nebo u nás se to stává při četbě a
modlitbě breviáře. Najednou to co čtu, jako by bylo napsáno jenom vyloženě pro
mě. Člověk se až otřese, jak je možné, že věta napsána před dvěma a půl tisíci
roky je jakoby adresována přímo mně. Jako kdyby ten pisatel věděl, že budu
existovat, nebo jako kdyby to napsal teď. Tj. 1. takový způsob setkání
s Bohem. Nebo si zkuste uvědomit ve svém životě: modlili jste se a prosili
za něco strašně dlouho. A najednou přišel den, ve kterém vám Bůh tuto prosbu
splnil. Víte, nedovedu si představit, že jestliže mi Bůh splní něco, po čem
jsem toužil, že bych se najednou choval, jako kdyby se nechumelilo, jako by se
nestalo vůbec nic. Kdyby se člověk aspoň na chvíli zastavil a řekl si: Ano já
ti Bože děkuji za to že jsem zdravý, že mohu hýbat rukama, nohama, protože
kolik je na světě lidí na vozíčku, za to že můžu dělat to, co dělám, za to, že
se můžu najíst, protože kolik lidí denně umírá hladem, za rodiče ti děkuji,
protože kolik dětí vyrůstá bez rodičů, za dětí ti děkuji, protože kolik lidí
podstupuje hromadu procedur aby to dítě mohli mít a pokud ti děkuji za děti tak
ti děkuji,že se mi nenarodil mezi nimi mrzák. Toto posiluje mou důvěru a můj
vztah k Bohu. Jenomže, my vše bereme, jako by to byla samozřejmost. Nebo
si vemte, stává se v našem životě, že přistupujeme ke svátostem, ke sv.
přijímání. Mnohokrát jsme Boha přijali a mnohokrát se nic nestalo. Proč?
Protože to bereme taky jako samozřejmost a ne jako událost, jako setkání
s mesiášem - Bohem. Já si nemusím poznamenávat hodinu, kdy se to stalo,
ale já si musím uvědomit, že se setkávám s Někým, koho potřebuji pro svůj
život. Anebo si vemte jiné setkání s Bohem. Narazili jste mnohokrát na
člověka, který vám ublížil. A pak jste narazili na člověka, který byl úplně
cizí, dokonce byl jiné víry, a ten člověk vám prospěl. Narazili jste na Boha
v člověku. V té chvilce se vás Bůh dotknul dobrotou toho člověka, kterého
vám poslal do cesty. Anebo si vemte setkáni Boha v nemoci, ať už psychické
nebo fyzické. A zde býváme kolikrát nevděční. Napřed brečíme a přejeme si:
kdyby se to tak změnilo, kdyby ten můj zdravotní stav se obrátil. A když se
najednou ten stav skutečně jako zázrakem změní, tak ten člověk je zase jako
natvrdlý. „No ten doktor je ale machr,
je to špička“. Víte, tady zapomenout na
Boha znamená dláždit si cestu ke své
vlastní nevěře. Já musím vědět, pokud jsem
pochopil víru, že v tom uzdravení byl se mnou Bůh.
Že to nebyl doktor ani
souhra událostí. Nebo při svaté zpovědí.
Kolikrát říkáme: „mně farář ve
zpovědí
poradil to a to a bylo to dobré“. To není
farář ale Bůh, kterého tam on
zastupuje.
Prosím vás, pokuste se tato setkáni s Bohem
registrovat. Nemusíte u nich
psát hodinu ani den. Ale prosím vás, zapamatujte
si je. Zkuste se k nim
vracet ve chvílích, kdy cítíte, že ve
vaší víře není něco v pořádku.
A
jestliže já na tato setkání s Bohem
myslím, tak toto pak posiluje naší
víru. Všímejte si těchto maličkých stopek.
Zkuste se u těchto stopek zastavit a
přemýšlet.
Mgr. Milan Mordačík
3. neděle v mezidobí B O obrácení
|
Obraťte
se, neboť se přiblížilo Boží království.
Stejně tak
jako dnešní evangelium tak i první dvě
čtení nás vybízejí
k obrácení. Víte,
nevím jak Vy, ale když sleduji všecky ty události,
které se staly, všecky ty
zvěsti z celého světa, o katastrofách, výbuch
sopky, havárie letadla,
záplavy, hrozivé statistiky počtu nemocných
AIDS… Jde z toho na mě ani ne
strach, ale jakési varování. Připadá mi to
jako obrovské varování a přitom mi
to přijde, jakoby lide na to vůbec nechtěli dbát. Prostě
smích, hlahol na
všechny strany, udrží se minuta ticha za ty, kteří
zemřeli a pokračuje ten
cirkus, doslova cirkus zase dál. Nikoho nenapadne se zastavit a
představit si,
že skutečně na tom místě třeba těch záplav mohl
být on. Že pod těmi troskami
mohl zůstat on, nebo jeho syn, jeho dcera. Mně připadá, jakoby
nás Bůh chtěl
varovat a proto to: naplnil se čas, obraťte se, přiblížilo
Boží království. To není
nějaké strašení. Já musím vědět, že
čas od času si musím zkontrolovat to, jak
žiju. Jak se odvíjí můj život, protože nám se
některé věci zafixovali
v hlavách a myslíme si, že to tak musí
být pořád. Jsem zdravý, tak mně nic
nehrozí. Tak co se děje. Já mám teď peníze.
Připadá mi a myslím, že pokud
přemýšlíte, tak jste se mnou, že skutečně lide
čím víc a čím dál si myslí, že
oni jsou pány tohoto světa.
Když se zamyslím nad touto větou: Změň se, Obrať se, neboť se přiblížilo Boží
království, co po mně tím chce? Chce mi připomenout a říct:
uvědomuješ si
ty, kterého jsem si vyvolil jako služebníka ať jsi kněz
nebo jáhen, uvědomuješ
si odpovědnost za lidi, které jsem ti svěřil a
dokážeš prosít za ně stejným
způsobem, jako prosíte za sebe? Jestli ještě vůbec za
sebe prosíte. Obrátil si
se, činíš pokání a změnil si se ty muži,
který každou neděli přicházíš sem do
kostela a Já tvůj Bůh se ti snažím skrze mého
služebníka kněze nebo jáhna už
tolikrát říct, abys byl otcem svým dětem a ne
tyranem, abys byl své ženě mužem
a ne diktátorem, abys vzal utěrku a vysavač a pomohl ji
s domácími
prácemi? Obrátila jsi se a změnila jsi své
jednání vůči svému muži a pochválila
jsi ho za každodenní práci, kterou děla pro tebe a pro
děti anebo ho za odměnu
dál srážíš k zemi a ponižuješ
ho a bereš vše jako samozřejmost? Zkus
si uvědomit ty jako syn a dcera, že dostali jste od svých rodičů maximum. Dals
jim za to něco? Anebo ještě stále natahuješ
ruku po kapesném, protože si
myslíš, že ti dali málo. Vždyť ses mohl narodit
jako debil nebo mrzák ale
narodil ses jako zdravý člověk. Uvědom si kolik to bylo
podělaných plen a kolik
nevyspalých noci a že tento dluh jim nikdy
nesplatíš. A chci uvědomit ještě
tebe. Domníváš se, že jsi malá, že
chodíš do školy, ale uvědomuješ si, co
dostáváš dennodenně od svých rodičů a
čím jim splácíš?
Člověče ať jsi malý, dospělý nebo starý, vzal sis
tyto slova mého služebníka
k srdci, anebo ho bereš jen jako žvanila a
neuvědomuješ si, že tím
ignoruješ mě, Boha, který ti byl tolikrát
nablízku. Anebo jsi natolik natvrdlý
a čekáš? Anebo jsi natolik chytrý, že
víš, kdy Tě povolám a
necháváš si to
obrácení napotom? Nejsi trochu naivní?
Dávám ti ještě možnost, obrať se a změň
to svoje ubohé smýšlení. Říkal jsem
to i těm kteří zahynuli v troskách po
zemětřeseních, ve vodách po záplavách, na
cestách, mladým na diskotékách, kdy
uhořeli a ušlapali se k smrti, ale oni mně předtím
nebrali vážně. Vezmeš
mě ty vážně?
Každý člověk by mněl najít teď v této
chvilce, nebo dnes, kdy chcete, ale
měl by najít ve svém životě místo, ve
kterém je schopen se změnit. Jsem v
ohromení, že na zjeveních v Medjugorii
používá P.Maria stejná slova:
Obraťte se! A připomíná to na prvním místě
především kněžím. Jestli tedy ten,
který má něco druhým připomenout, aby zde
ukázal na tuto nepravost, tak musím
sám nejprve vědět, jaké nepravostí mám a
já musím se obrátit a změnit své
smýšlení. Ano to co stoji na čele. Ať je to
veřejný život, ať je to škola, ať
je to zdravotnictví, ať je to politika, ať je to církev,
vždycky ti se musí
první obrátit. A to platí ale i o každém
člověku. Já mám co změnit, já mám
své
rezervy: Ale kolikrát lenost, stereotyp to člověku
brání. Toto evangelium nás
upozorňuje: člověče, neblázní, jak víš, jak
tady ještě dlouho budeš?
Vy mně teď můžete namítnout. Minule jsi nám říkal, že jaký je Bůh milosrdný a
teď najednou tady mluvíš o záplavách, o katastrofách, o tom, že můžeme zahynout
v troskách budovy stejně tak, jako ti ostatní. Ano učím vás znát Boha
milosrdného. Ale ne hloupého. A dejte pozor. Ani já ani církev není ta, která by
hlásala, že konec přijde zítra, za rok, za 10 let, tak jak to hlásají
jehovisté. Bůh je milosrdný ale ne hloupý. V tom smyslu, že ho nemůžeme
pokoušet až do té poslední doby. Jestliže skutečně jsem neodpustil, jak chci
v té chvilce, když mě zavolá, jak chci, aby odpustil mě? Jestliže celý
život ten muž svou ženu ponižuje a dává ji najevo: to je babská práce, a není
schopen ji z ničím doma pomoct, čeho se pak chce dočkat od Boha? Cokoliv
jste učinili jednomu z mých nejmenších, mně jste učinili .
Prosím vás, zkuste dnes popřemýšlet o tom, co bych mohl změnit na svém životě.
Kde mně ještě dnes zbývá, tak jak se to dnes moderně říká, nějaká rezerva. Já
jáhen, otec, já v zaměstnání, já otec, matka, syn i dcera,i já jako
babička, která žiju úplně sama, nebo dědeček s vnoučaty. Každý z nás
musí tuto větu propracovat pro sebe, tak jak ji propracoval ten Jan Křtitel.
Přeji vám, abyste každý u sebe našli aspoň jednu jedinou věc která jde ve vašem
životě změnit. Já se pokusím o totéž.
4. neděle v mezidobí B 03 Ochrana proti ďáblovi
|
My
lidé 21. století máme pocit, že pro nás zly
duch - ďábel
je jenom figurka. Tak jako mají mnozí lidé
zkreslený pohled na Boha a
představuji si ho jako dědu sedícího kdesi nahoře na
obláčku, řídicího běh
tohoto světa, neuvědomují si tito lidé vůbec, že Bůh je
Duch, tak ještě
zkreslenější pohled mají na satana. Je to
karikatura, kterou jsme do sebe
nasáli už od dětství na 6. nebo 5. prosince, kdy to je
škaredá bytost s ocasem.
I když mnohokrát člověk ví, že je to nesmysl, tak si
prostě ďábla představuje
tímto způsobem. K tomu přispívají
literární věci jako čert a Káča, k tomu
přispívají všecky ty pohádky, které
líčí čerta-satana jako blbečka, který neumí
do pěti napočítat, belzebub mu to musí 10 x všecko
opakovat, aby to zvládnul. A
tím se dostáváme k tomu, že věřící
lidé tuto bytost podcenili. Zkusme si
uvědomit, že každý z nás tak jak tady jsme a každý
z těch 6. miliard lidí,
kteří na světě jsou, tak každičký člověk je nakloněn ke
zlému. Je to v nás.
Spíš člověk udělá zlo, než udělá dobro.
Jakoby to zlo magneticky táhlo. Musíme
si uvědomit, když se podíváte kolem sebe, že
lidský nejdou některé věci
vysvětlit. Ať chceme a budeme pro to hledat sebe
krkolomnější vysvětlení, tak
mi vysvětlete dnes: proč existuje tak obrovská nenávist
mezi lidmi. Vysvětlete
mi, jak je možné, že matka která porodí dceru, je
ochotná tuto dceru hodit do
popelnice nebo ji prodat? To nejde. Stačí se podívat
kolem sebe a vidíte lidí,
kteří v té nažraností, v té obrovské
pýše: my máme všecko, my si můžeme
všecko
dovolit, my tě Bože nepotřebujeme. Co za tím chcete
jiného hledat než ďábla. Co
chcete hledat za dvěma třetinami vědců, kteří v takové
obrovské pýše: my všecko
víme, my nepotřebujeme aby nás někdo poučoval, co je to
jiného, než to ďábelské
ovládnuti člověka ,,tady máš svět ale budeš
se mi klanět“. Když se kolem sebe
rozhlédnete, kde chcete, a uvědomíte si, ti kteří
se dostanou k moci, jako
kdyby zapomněli na ty druhé, a hrabou jenom pod sebe. Najednou
pro ně platí
jiná morálka. Najednou lidský život pro ně
nemá vůbec žádnou hodnotu. Jak si to
chceme vysvětlit? Pro to neexistuje žádné jiné
vysvětlení, tam je jenom zloba,
lidská zloba, která přechází do zloby
ďábelské. A je smutné, že toto si
neuvědomují i lidé věřící. Jenom dejme
pozor, protože tak jako existuji bohatí,
sytí, kteří Boha nepotřebují, jako existuji
vzdělaní, kteří si myslí že všecko
ví a Boha nepotřebují, jako existují mocní,
kteří si myslí, že tu moc budou
držet až do konce světa, tak také existují zbožní
kteří si myslí,že jsou bez
hříchů. Kteří si myslí, že se jich nic
netýká. Omyl. Vždycky musím vědět, že
jsem jenom obyčejný hříšný člověk, že
nejsem nic lepšího, než ti druzí. Tam
najednou pokud si toto neuvědomují, tak vznikají
tytéž ďábelské myšlenky, kdy
říkám: ty jsi jenom laik a já jsem někdo.
Já jsem ten, který se přibližuje k
Bohu a ty nic neumíš. Tam je něco, kdy ďábel
nepotřebuje mnoho dělat v tomto
světě, aby nás získal. Tam mu potom stačí malinko.
V dnešním evangeliu jsme slyšeli, jak
Ježíš vyhnal zlého ducha z posedlého. Na
jiném místě v evangeliu se zase dočteme, že když jednou
apoštolové přišli za
Ježíšem, tak se ho zeptali: Pane, proč my jsme nemohli
vymítnout toho zlého
ducha, ale musel jsi ho vymítnout ty? A Ježíš jim
říká: dejte pozor, tento duch
nejde vymítnout ničím jiným, než modlitbou a
postem. A to je něco, co bych vám
chtěl říct. Prosím vás, nepřeceňujme satana. To je
to, co kolikrát slyšíme a
čteme v novinách, pohádky a báchorky ale dejte
pozor, zrovna tak ho
nepodceňujete. Nemysleme si, že jestliže si někdo nasadí prsten
s lebkou, nebo
z hákovým křížem a tvrdí o sobě, že ten už
je satanista. Spíš je to cvok a blb,
než satanista. Ale dejme pozor na lidi, kteří o tom
nemluví. Kteří se nechlubí
žádnými prsteny, a najednou cítíte, že z
něho vychází tak obrovská zloba, že
skutečně pro něj lidský život neznamená vůbec nic. A toho
se bojme.
Nepodceňujte, ale také nepřeceňujme. A uvědomme si tato
Ježíšova slova, kdy nás
vybízí k modlitbě. Pamatujme i my, co v modlitbě
máme. Otevřete tu pusu alespoň
jednou denně a poproste toho Boha, jako by jste ho chtěli uznat. To je
nutné!
Nepodceňujete modlitbu, když říkáte: moje modlitba nic
není. Já jsem při tom
roztržitý, já při tom usnu. Stačí, že tu pusu
otevřu. Stačí, když večer nebo
ráno řeknu: já ti Bože děkuji, tzn.: já tě
uznávám. Já si nemohu dovolit, tak
jako lidé kolem nás všecko. Člověk, který o
sobě prohlašuje, že si může všechno
dovolit, protože „ já na to mám, já si dnes
se svým platem můžu koupit",
tak tam nejde o peníze, tam už jde o ten první
ďáblův dráp, který je v něm zaseknutý
a on se ztrácí. On ztrácí lidství,
on se propadá. A to může být dráp mamonu -
peněz, dráp politické moci, protože já jsem někdo,
vy jste škvára, to může být
dráp zbožnosti, kdy já si myslím, že tyto hadry
mně dělají nad vámi někým
větším. Nedělají. Jsem stejný
ubožák, jako každý z vás. A to si musím v
sobě
uchovat, jinak potom najednou je to, jako v tom filmu Vetřelec.
Najednou to z
vás vystřeli. Najednou jsem zlý, aniž bych věděl proč.
Nedovedu to zdůvodnit.
Ubližuji druhému pořád. Nejprve to odnesou mojí
nejbližší, a potom se můžete
tím drápkem zachytit dál, ať těmi penězi, nebo
smyslností, nebo moci, nebo
postavením v práci, a potom najednou zjišťuji, že
skutečně ztrácím podstatu
člověka.
Protože lidi, kteří mají moc, tak je mi úplně zima z toho, co se může stát.
Vemte si obyčejného úřednička na úřadě, který si o sobě mysli, že už je kdoví
co. Ne! Musím vědět, kdo jsem, co jsem, pořád vím, co jsem, vím, že večer ti
mám poděkovat Bože, protože jsem s Tebou prožil den. Tys mi dal lidí, které mám
rád. Tys mi dal věci, ze kterých se mohu radovat. A já si musím z těch věci,
které mi nabízí tento svět umět něco odepřít. Jestliže mi dáváš tolik peněz,
tak potom musím vědět, že z nich musím takhle vzít a takhle darovat. Jestliže
mi dáváš tolik moci, tak potom musím vědět, že tomu poslednímu člověku musím
posloužit. Já musím vědět, že když jsem si mohl z přebytku peněz dovolit
plechovou káru, tak s tou károu posloužit i druhému co na ni nemá a nedělat si
s ní modlu - Boha.
Nepodceňujme ani nepřeceňujme. Ale prosím vás, mějme
obavy z toho, co se kolem
nás děje. Stačí, když se podíváte na
obrazovku večer, řekněte mi: je toto
všecko možné? Anebo se svět zbláznil? Anebo v něm
získává ten černý ďábel svou
moc, svůj flek a svoje místo? On prohlašuje a
prohlašoval i za doby Ježíše: já
ovládnu tento svět. A ono se mu to daří. Buďme
opatrní! Protože potom, potom už
nám nepomůže nic. V té chvíli, kdy se vám
zakousne do těla ten dráp, tam už
potom nevnímám. Tam už nevnímám, co se pode
mnou děje. Protože tam už je mi to
potom jedno. Tam už vás vynáší nahoru něco,
co není lidské. Tam už potom se ani
dívat dolu nemůžete. To zachvacuje kněze, to zachvacuje
věřící lidi, před tím
nejsme uchránění nikdo. Tam je to něco, co je skutečně v
nás. A já si to musím
chránit, protože pro mě to obyčejné lidství je
tisíckrát lepší než všecky
peníze a majetek. Pro mě to obyčejné lidství je
mnohem víc, než veškerá moc. A
pro mě to lidství je víc než všecek přepych v
církvi. Chápete to? Zůstaňme
lidmi. Boha berte jako obrovskou pomoc pomoci modlitby a toho co si
umím
odříct. Ďábel skutečně existuje a nepochybujme nikdo o
jeho existenci a
záludností.
6. neděle v mezidobí B Uzdravení skrze projevenou víru
|
Vemte
si, že malomocný byl bez rodiny, nejbližších,
přátel.
Mimo společenství. Pro druhé „mrtvý“.
To vše prožíval malomocný, který (podle
zákona) musel žít na opuštěných
místech. Dokonce se nesměl ke druhým
přibližovat – byl pro něj ohrožením, nebezpečím. A
on v tom zoufalství se
prodíral zástupem, riskoval, že ho můžou druzí
zabít a přichází ke Kristu
s obrovskou vírou:Pane, chceš-li, můžeš mě očistit. Tady je vidět u
tohoto malomocného obrovskou důvěru. A nám tato důvěra nebo víra ze životů
zmizela. Z nás se skutečně tato myšlenka, že Bůh může udělat v mém životě
zázrak, tak se z nás vytratila. Každý z nás má určité prosby, které
by chtěl Bohu předložit a chtěl by, aby mu je Bůh splnil. Napadlo mě několik
takových proseb. Je to manželství, kdy chceš, aby bylo šťastné. Jsou to moje
děti, aby získali víru nebo došli k víře, aby se ti ve světě nezkazili,
aby ta moje dcera byla pořad tak čistá, jakou jsem ji vychovala, aby se mi
vedlo ve světě jak-takž, abys neměl přebytek ale, abys taky neměl nedostatek.
Aby ti, které máme jako -takž rádi, aby byli zdraví. A toto evangelium by nás
mělo pohnout buď k vděčnosti za to, že nám Bůh v životě pomohl anebo
k prosbám za ty naše blízké či známe, kterým toto chceme vyprosit. Můžeme
samozřejmě dělat oboji: děkovat i prosit. Prosit, protože kdybych se vás
každého z vás zeptal: budeš mít svou víru ještě zítra? Tak se usmějete
a řeknete: cha, to je samozřejmé, já zítra budu věřit. A já vám na to odpovím,
že takové tvrzení je odvážné. Víra je dar a právě ta samozřejmost se
kterou ji berem, nám ubírá z toho, že se k Bohu nepřibližujeme. Tím,
že neprosíme za svou víru, zůstáváme stát na místě. My se nedokážeme radovat
z toho, že tu víru mám. Bereme to za samozřejmost tak jako bereme za
samozřejmost chleba dennodenně do ruky. My prosíme za všecky, prosíme za
rodiče, za svoje dětí ale za svou víru prosit zapomínáme. Proto zkuste aspoň
někdy poprosit: Bože posuň mě aspoň o kousíček k tobě blíž. Dej aby ta
moje víra byla trošku živější. Abych po tobě toužil tak jako toužím po věcech a
po lidech. Já si musím uvědomit, že když se doma zastavím, že tě musím Bože
najít v té věci, kterou beru do ruky, že tě musím najít ve své ženě a ve
svých dětech. Že se musím radovat z toho dennodenně. Pokud se nebudu
z toho radovat očima víry, může se potom stát, že mi tyto věci, nebo ta
žena zevšední.Toto je víra a pokud si každý z nás tuto víru ve svém srdci
nevybuduje, potom se může stát, že mávnu nad tím vším rukou a řeknu, dej mi
pokoj. A může se stát, že přijdu o to nejcennější, co na tomto světě mám a to
je víra.
Kolikrát si stěžují rodiče: celá rodina jsme věřící a děti jakoby odpadli. To
není vina rodičů a vás jako rodiče prosím, nedávejte si za to vinu. To není
vaše vina a není to vina kolikrát ani toho dítěte. Víra je dar a to
neoddiskutuje nikdo na světě. Kolikrát se domníváme naivně, že jsem došel
k víře a říkáme: ano já věřím. To je naivita, na kterou ztroskotalo
množství lidí. Víra je skutečný dar a důkaz o tom je v evangeliu, když JK se
ptá svých učedníků za koho ho pokládají a Petr mu říká: Pane, my jsme
uvěřili, že ty jsi syn Boží. A JK mu na to neříká: no konečně jste na to
přišli, to vám to ale trvalo. Ale říká mu: Petře, to ti nezjevilo tělo a
tvoje krev, to není z tebe, ale to ti vnukl můj nebeský otec. Cítíte
to? To není ze mě, že jsem uvěřil v Boha, to není moje milost, že jsem
uvěřil v Boha, ale Bůh mi to dal jako obrovský dar. A tady je nutné za
tento dar neustále děkovat a prosit.
Víra je už z přirozeného zákona nabízená každému ve svědomí v podobě
dobra. Tady jde jenom o to, pro co se ten člověk rozhodne. Dnes neexistuje
člověk, který by nevěděl, že existuje víra. Jestli se mnou setká nevěřící
člověk, a já jako věřící mu prokážu dobro, tak ten nevěřící by mněl uvažovat o
tom, proč jsem mu to dobro prokázal. Vždyť se mohl na mě vykašlat, jako ti
ostatní. Tedy víra je spojená s dobrem. Člověk, který víru poznal, to
ještě neznamená, že zná všecky věci týkající se víry. Že zná všecky
modlitby, že zná všecky dogmata. Tady se myslí, že tím, kdo víru poznal jako
dobrou věc, tak je zavázán věřit. Tedy, jestli já poznám, že existuje dobrá
věc, tak jsem povinen tu věc použit. To platí i v normálním životě. A
když se přesvědčím o tak důležité věci, že ta víra je dobra, vychovala tolik
dobrých lidí, (ano, vyskytli se v ni všecka možné nepořádky) ale ta víra
je samá o sobě krásná. A pokud jsem o tom dobru té víry přesvědčen, tak se musím
snažit, abych ji poznal. A víru potřebuji poznávat pořád. Ten proces se
nezastaví tím, že jsem prošel náboženstvím a přípravou na biřmování. Jenom
si zkuste uvědomit, kolik věci týkajících se
víry se vám zdál v těchto
mladých létech zvláštní. Že jste
přišli na určitý článek víry, na jeho
jasnost
až později. I já sám, jak jsem vám říkal
v pátek, zaskočili jste mě
otázkou ohledně pátého
přikázání. Tzn. já nemohu zůstat v tom
stavu, kdy
mně to učil jako kluka pan farář
v náboženství. Protože víra není nic
mrtvého, to se vyvíjí. A já jsem povinen se
k tomu stavět, abych nabýval
jistotu ve víře. A tady když si položíte ruku na srdce,
tak si řeknete: já sice
věřím, ale abych mněl jasno, např. v tom, kdy potřebuji modlitbu
a jak by mněla
vypadat, tak tam zůstáváme kolikrát někde pozadu.
Odneste si tedy dnes aspoň to, že každému z nás jak
tady jsme, Bůh daroval
víru a že chce, abychom si tento dar udrželi
neporušený až do konce. A tu
neporušenost si můžeme udržet právě
neustálým děkováním za dar víry a
modlitbou.
Teď budeme vyznávat svou víru. Zkusme se v tomto
vyznání zamyslet nad tím,
co obsahuje a potom v přímluvách společně prosit za
ty, kteří víru
v Boha hledají.
7. neděle v mezídobí B Vědomí hříchu a víra v odpuštění
|
Co
je vetší zázrak? Odpuštění
hříchu anebo uzdravení té
fyzické nemoci? Od doby co je lidstvo lidstvem, tak si nevědělo
rady, co
s tím, čemu se říká hřích nebo zlo. U
všech národů najdeme různé způsoby,
jak se tyto národy snažili zbavit svých provinění.
Slyšeli jsme úryvek o odpuštění,
jak ti lidé byli fascinovaní
tím“odpouštějí se ti hříchy.
Farizeové a Saduceové
se naopak rozčilovali, že jak je možné, že tento člověk
Ježíš Kristus si
přisvojuje božskou vlastnost odpouštět hříchy. My
známe způsob, jak se hříchu
zbavit. Jak ho odhodit od sebe. Jenomže mám pocit, že nám když jsou
odpuštěný hříchy, když se zbavím něčeho, co mě tížilo, proč to moje srdce,
jakoby nezaregistrovalo vůbec nic? Nic se nestalo a jde se dál. Ano, má na to
určitě vliv jakýsi stereotyp, do kterého jsme se s touto svátostí dostali.
Ale dovoluji si tvrdit, že táto svátost je něco, co by nám mohli závidět
všichni kolem nás.
Víte, ono se asi bude stávat to, že ti, kteří měli
tu možnost využít svaté
zpovědí, tak neregistrovali tento dar. Ale stále
víc tento dar budou
registrovat lidé, kteří budou nevěřící. A
dnes už se to stává. Zátěž, kterou
dělá vlastní zlo, které člověk vyprodukoval, je
mezi společností velice
rozšířená. Je to problém, jak se
této zátěže zbavit. A tito lidé, kteří jsou
nevěřící, kolikrát právě tím zlem
jsou sražení na zem a touží po odpuštění.
Víc
než my, kteří jsme tento dar dostali do kolébky od Boha. Příčinou může být,
že v nás neexistuje vědomí viny. Tento svět totiž smývá rozdíl mezi dobrém
a zlem. A v nás už něco podobného naskočilo také. Ano, my se zpovídáme a
my víme, že jsme udělali to nebo ono. My víme, že jsme třeba zarmoutili vlastní
ženu, nebo vlastního muže, říkáme to ve zpovědí, ale jaksi chybí to vědomí
viny: já jsem udělal nejenom hřích, ale já jsem urazil Bytost, která si to nezasloužila.
Vědomí toho zla, které jsem spáchal, z nás vymizelo. Zkusme si všichni
zajít do svědomí, kdy jsem naposledy přišel za svým rodičem, sousedem, nebo
jako rodič za dospívajícím dítětem a poprosil o odpuštění? Ano i jako rodič
mám povinnosti a když jsem to dítě odbyl tak právem mu náleží to, co dělám
osobně (není to sice před každou zpovědi), že přijdu a řeknu: víš, Alenko,
Verunko, Martinko, ujeli mi nervy, promiň mi to. Mezi manžely je to
samozřejmost přijit jeden za druhým.
Jenomže nač bych chodil, vždyť to on mě otravoval, to on mě vyprovokoval….
My víme a zpovídáme se z hříchů ale
domýšlet některé věci, to už nám
nejde. My víme, že jsme druhého pomluvili ale je to jako
by se nechumelilo.
Přitom si musím uvědomit, co to znamená, že jsem toho druhého pomluvil.
Že jsem si o dotyčném něco vymyslel nebo přimyslel a teď jsem ho vláčel tam a
zpátky, aby to všichni věděli. Jak by mně bylo, kdyby to co jsem udělal já,
udělal někdo mně? A toto vědomi viny se z nás vypařilo. My jdeme ke
zpovědi a tam v jedné řadě vyklopíme těch několik hříchů a ze stejným
tónem řekneme, že jsem pomlouval, zanedbával modlitbu…
Jenom takový obyčejný příklad: každý z nás se v životě
s někým pohádá. Zkuste
si uvědomit po té hádce, kdo má vinu? On anebo
já? Já ne! Vždycky ten druhý.
Cítíte? A tady je celý původ. Pokud si
neuvědomím, že tu vinu na té hadce mám
také, plus minus víc nebo míň, ale ji
mám a tu vinu musím vidět. Mě nezajímá,
kolik procent viny máš na té hádce ty,
mě musí zajímat, jaký podíl mám na
té hádce já. A dokud si toto neuvědomím tak
do té doby vlastně tu hádku nepovažují za nic
velkého. A takhle se nám stává,
že nám utíkají pod rukama věci, které
nám mohou později ublížit. Když ničím
jiným, tak už tím zevšedněním: to nic není.
Vědomi viny, ano já jsem vinen, jsem skutečně hříšník, že jsem něco udělal, co
bolí.
Další věc, na kterou vás chci upozornit je to, co se modlíme na začátku každé
mše sv.: že jsem zhřešil myšlením, slovy i skutky. To my uznáváme, to je hřích.
Ale ta modlitba pokračuje: „a nekonám, co mám konat“. Tedy neudělal
jsem, co jsem mněl udělat. Kolikrát už jsem slyšel od věřícího člověka, který
prohlašuje: já nemám hřích. Víte, ono není jenom hřích, co udělám
myšlením-závist, slovem-pomluva, skutkem-krádež, ale je hřích i to, co jsem
neudělal a mněl jsem udělat. Zkuste si uvědomit, že moje žena neslyšela ode
mě už šíleně dlouho větičku: já tě mám rád. K tomu jsem povinen, a jestliže to
neumím, tak je tzv. hřích ,,omissionis“, tj. hřích opomenutím, zanedbáním,
neuděláním. Nic jsem neudělal? Právě proto, že jsem neudělal, jsem se
dopustil hříchu. Zkuste si uvědomit hříchy omissionis např. vůči svým
vlastním dětem! Kolikrát ten kluk čekal moje uznání a dočkal se jenom toho,
že jsem nadával nad známkou, nad chováním, nad tím, co udělal minulý týden. Ale
kdy se ozvalo jenom jedinkrát: chlapče, udělals to dobře. Kdy jsem
naposledy dokázala svému muži říct: jsi hodný, staráš se o nás, já to
cením, protože i ten mužský to chce slyšet aspoň jednou za čas. Ano já se
snažím, já dřu a ta žena to ví, ale ten muž to chce slyšet. Tak jako ona chce
slyšet, že jí má rád. Kdy jsem naposledy prokázal dobro svým rodičům, ať
už hmotné anebo modlitbou za ně, když už třeba nejsou naživu? Cítíte to? Na
každém kroku se s tímto můžeme setkat. Řeknete: já jsem trpělivý.
Ano? Hřích omissionis je, že jsem mohl být ještě
trpělivější. A to jsou hříchy,
které úplně smazáváme z našeho
svědomí. Zkuste se nad tím zamyslet, kolík
je takových hříchů omissionis –
zanedbáním, které ve svém životě
máme. A potom
nebudeme říkat, že já se nemám z čeho
zpovídat, já jsem nikoho nezabil ani
neokrad.
A za chvilku se budeme modlit v modlitbě věřím: věřím v odpuštění
hříchů. Víte, já musím uvěřit, že Bůh mi odpouští. Jenomže tato víra
v nás, protože o ni neprosíme, je strašně slabá. My sice jdeme ke sv. zpovědi,
ale mnozí nevěříme, že ty hříchy, které jsem řekl, že nám je Bůh smazal.
Pokud skutečně myslím na to, co říkám v tom vyznání víry (věřím
v odpuštění hříchů), a pokud jsem to jednou uvedl do zpovědi, tak už se
k tomu nevracím! To je touha ďábla, který nás chce znepokojit. Ne! Jednou
jsem to řekl a Bůh mi to odpustil. A já tomu musím věřit! Protože jinak a tj.
problém dnešní doby, jinak se z toho zblázním. Bůh nám dal ve zpovědí tak
nádherný prostředek a my ne, my budeme ten vnitřek utloukat kraválem, hudbou,
televizi, různými šarlatány a věštci, místo toho abychom uvěřili, že ten
čekající dobrotivý Bůh mi odpustil. Víte, kolikrát mě trápí, že jedna polovina
věřících se zpovědí bojí jako čert kříže, a druhá polovina, že jim zevšedněla
ta zpověď na takový stereotyp. Odpuštění hříchů je něco, co mě zvedá v tom
normálním životě. Ale musím si být vědom své vlastní viny a věřit
v odpuštění hříchu.
16. neděle B Odpočinout
si s Kristem |
Tato první věta z dnešního evangelia: Pojďte i vy
někam na opuštěné místo a trochu si odpočiňte,je pro nás velice důležitá.
Kristus nám chce říct, že táto věta: pojďte a odpočiňte si je pro
nás nesmírně nutná na cestě k Bohu. Víte, řekl bych, že tato věta
s přibývajícími roky je čím dál tím důležitější. Jenomže pozor, co to
je odpočinout si? Že jsem na dovolené týden nebo dva, to je ono? Ne! To je
jenom kousíček toho odpočinku, který myslí Kristus. Protože to není myšleno
jenom těch několik dnů, týdnů, kdy vysadím a myslím si: teď jsem si
odpočinul. Ne, odpočinek v těchto slovech znamená častěji.
Dvě věci které bych chtěl zdůraznit z této
Kristové věty. 1. je - zastavit se. To neznamená jednou za rok ale
zastavit se častěji, tehdy, kdy mě začínají přerůstat moje věci přes moji
hlavu. Ale odpočinek neznamená jenom to, že plácnu sebou u vody, nebo
zastavím se a nic nedělám. Odpočinek znamená zastavit kolotoč toho všedního
života a to se musí stát častěji než jenom 2 x do roka. Víte dobře, že když
člověk má svůj život ve své dlaní, tak je to dobře. Ale jak se začne z té
dlaně vymykat, přijdou starostí, a tehdy cítím najednou, že já to už nezvládám.
A člověk začíná zmatkovat a říká si: kam mám dřív skočit, toto nezvládnu apod. Začíná
blbnout, protože neví kam dřív. Ono to vypadá na první pohled divně ale tady
se rodí duševní nemocí lidí. Protože tomu člověku jako by se najednou
dělalo na zvracení na tom kolotoči a není ruky, která by ho zastavila. Dnes je
to obzvlášť vidět, když k někomu přijdete, tak se můžete na vlastní
oči přesvědčit, když se na vás někdo
podívá a vy z tohoto pohledu čtete: co tady chceš, nevidíš kolik mám
práce? A Když vidíte na tom člověku únavu a řeknete mu aby se zastavil, aby
si odpočinul, tak se začne dívat na vás jako na blázna, který nemá pro něho
pochopení, protože on chce utrhnout co největší kus, a vy mu v tom chcete
bránit. Co když tam zítra už tam nic nezbude? Ale zbude. Ten vypínač
od toho kolotoče drží každý z nás a je jenom na nás jestli ho vypnu
nebo ne. Ať se děje cokoliv na světě, tak já teď ten vypínač vypnu, sednu si a
nedělám nic. Ale ne proto abych nedělal nic.V té větě je to krásně řečeno: oni
odešli s Ježíšem na opuštěné místo. To znamená, že teď si sednu a
budu přemýšlet. I kdybych tisíckrát měl porušit ten koloběh, že včera
byla sobota a to nebo to mám ještě udělat. Já ten kolotoč musím zastavit tak, že
ještě kdyby dnes večer muselo být něco hotovo a nebude, tak se nic neděje. Zkrátka
nebude to hotovo. Upozorňuje nás na to Kristus i na jiném místě: Vždyť
co člověku prospěje, kdyby získal celý svět ale ztratí život věčný. Zastavit
se a nabrat dech.
A 2.věc, která nám tolik vadí, co myslíte, co působí
největší únavu člověka? Zkuste přemýšlet. Ani práce v dolech, ani
v lese, i přesto, že je to těžká práce. Víte co nejvíc vysává sílu
z člověka? To když nemá v pořádku svoje vztahy z druhými. A
pokud jste dobře poslouchali to dnešní 2.čtení, tak to je celé o usmíření.
A to je ten druhý důvod odpočinku. Jestliže najednou zjistím, že mi něco
nesedí, že jsem se pohádal ze ženou, že se stalo něco mezi mnou a sousedem, tak
do té doby, než to dám do pořádku, jako by ze mě vytékala síla. A stačí
jenom chvilka, kdy to dám do pořádku a najednou z daleko větší chuti se
pouštím do svých povinností a dokážu zvládnout i nemožné.
Všude v rodině, mezi
dětmi, v práci je něco, co mi může na druhem vadit. A dokud to neodstraním, tak
do té doby přicházím do každodenního života unavený. Můžete říct: ale co když se nějaký ten narušený
vztah narovnat nedá, anebo to nedokážu, anebo to nejde? Ano, existují
takové situace, ve kterých by se člověk rád smířil, ale ten druhý nechce. Například
ublížil mi soused a já jsem mu nabídl už mnohokrát, že to dáme do pořádku a
on nechce. V takové případě mi buď můj sousede vzduchem. Nedá se nic
dělat. Ale já se nejdřív musím pokusit o narovnání toho vztahu. Pokud se
o to nepokusím, ustavičně mě to bude vysávat. A pokud to on nepřijme, tak
tam potom musím uvažovat už rozumem: zastavím se a uvědomím si: podal jsem
ti tu ruku? Podal! Podal jsem ti ji podruhé? Podal! Tzn.,víc já udělat
nemohu, nechceš se usmířit, jseš pro mě vzduch. Tys nechtěl se usmířit,
ale až přijdeš, tak ti tu ruku podám, do té doby si tebou nebudu svou hlavu
zatěžovat. Toto může se to stát.
Odpočinek. Zastavit kolotoč a narovnat vztah
z druhým. Kdyby nic jiného, tak tyto dvě věci si zkuste každý uvědomit
teď v době prázdnin a dovolených. A až udělám tyto dvě věci, teprve
potom skutečně odpočívám. Můžu se léto co léto válet u vody, můžu se
opalovat, ale pokud nevypnu ten kolotoč a pokud jsem nezalepil díry ve
vztazích, tak si neodpočinu. Znovu se vrátím do běžného života, a znovu se ten
kolotoč roztočí. Zkuste si takto odpočinout během dnešního odpoledne, že
budete přemýšlet o těchto dvou věcech. Ale takto mohu odpočívat i zítra, v
práci, že zmáčknu ten vypínač od toho kolotoče a nikdo mě nedonutí ho
nevypnout. Ale já tu chvíli toho zastavení potřebují. A to druhé si uvědomit:
já jsem se snažil o usmíření, on ale o to nestál, tak od této chvíle je pro mě
vzduchem a já si budu své povinnosti plnit dál. A až se o to pokusíte a
podaří se vám to, spadne z vás únava, které se nemůžete možná roky zbavit.
18 neděle B Bůh nejvyšší hodnota mého života |
Člověk může mít všecko. Skutečně všecko, nač si vzpomene a
přitom v jeho životě přijdou chvíle, ve kterých doslova jakoby hladoví. Hledá něco jiného. Hledá to,
co v tom jeho životě chybí. A přitom při pohledu na svůj život to vypadá,
že mu nechybí vůbec nic. Co tedy hledá? Je to přesně to dnešní evangelium. Hlad po chlebu, po duchovních hodnotách.
Amen, amen pravím vám, hledáte mě ne proto, že jste viděli
zázraky, ale že jste se dosyta najedli z těch chlebů. Táto věta je
obrovským varováním pro člověka.Varováním v tom smyslu, že my hledáme Boha
jenom tehdy, když ho potřebujeme. Hledáte mě ne proto,že jste se přesvědčili,
že jsem dobrý a že mám hodnotu ale vy mě hledáte jenom proto, že se bojíte toho
co bude dál.
My se snažíme celý život o to, abychom byli zabezpečení,
abychom se měli dobře… A
teď si
představte, že by nám teď Bůh dal nabídku: buď
budeš mít mně a ztratíš svůj
byt, ztratíš všecko krom svých
blízkých lidí, ztratíš
postavení, vyměníš to za
Boha? Ne, takto nejde uvažovat, protože by se člověk zkoušel nad
své lidské
sily a Bůh to také nechce. Ale co po nás chce? Ne abychom
ho hledali jenom
tehdy, kdy ho potřebujeme. Ale abychom si každý den uvědomovali:
Bože dej mi
to, co potřebují pro dnešní den. Tuto jedinou
větu. Já nemusím měnit svůj byt,
svůj majetek, svoje hodnoty za Boha. Ale on mě žádá:
prosím tě, přesvědč se už
jednou, jakou cenu mám v tvém životě. Uvědom si už
konečně koho máš.
Přirovnal bych to asi k tomu, když jsem bydlel ve
Šluknovském výběžku, bylo to těsně po revoluci a víte sami, když se otevřeli
hranice, vyrojila se spousta překupníků s nábytkem a starožitnostmi. A
tamní lidé se zbavovali těch starožitností ještě po němcích, starožitností
milionových hodnot za pár stovek, protože byli hloupí a rovněž nevěděli co
mají. Mysleli si, jsou to staré krámy, tak se toho zbavím. A tito lidé se
stejným způsobem zbavovali i Boha, protože ho brali za přežitek. Ale to je
jenom přirovnání.
Bůh se nám snaží vysvětlit, že všecko v mém životě je
méněhodnotné, než ON. A já si to musím uvědomovat. Že mám víc v ruce než
obrovský majetek.
Když jsem na náboženství položil dětem otázku, koho mají ve
svém životě nejraděj. Ze všech vyletělo automaticky: Pána Boha. Ano ty děti to
měli naučené ale v našem životě to není tak automatické. Já musím
k tomu dojit svým rozumem. Abych jednou na konci svého života, kdy ten
život končí, tak se o tom stejně každý přesvědčí, že nemá nic jiného cenu. Že
ta vila nebo ten bourák nestojí za nic, jestliže mám Boha. A v té chvíli i
ti největší nevěrci dokážou prosit, (přesvědčil jsem se o tom u mnohá
umírajících lidí) ale jde o to, abych já nečekal na tu poslední chvíli a
nepřesvědčoval se o tom celý život. Je nebo není? Ale stačí, abych dospěl
k názoru: ano Bože, ty jsi s mou ženou a mými dětmi to nejcennější co
mám.
A to bych vám přál. Aby nám Kristus nemusel dávat tu
výčitku: vy mě hledáte jenom proto, že mě
potřebujete. Vy mně hledáte jenom proto, že vám teče do bot a že víte, že beze
mě už dál nemůžete. Že už jste vyčerpali všecky prostředky, tak teď se obracíte
na mě. Ale já vás prosím: hledejte mě proto, že jsem vám dokázal, v životě
každého, že vás mám rád a že mi na každém záleží.
A přál bych si, aby tato hodnota byla
výsledkem dnešní
promluvy. Uvědomit si: Bože vím, že se o mně
staráš, a já tě miluji stejně jako
mou ženu, mé děti… Nechci být přehorlivý
jako ty děti a abych říkal: miluji tě
víc než své rodiče. K tomu mě možná Bože taky
dovedeš ale teď jsi v té
první řadě, které mám nejraděj. Ty
patříš k ním a já si dovedu ocenit
toho, co jsi v mém životě Bože udělal. Pokusme se o to. A
pokud se vám to podaří,
uvidíte, že ten barák, to auto, to ostatní, na čem
si tolik zakládáte je jenom
hromada věci v škatuli, která jen
zašramotí. A pokud si to uvědomíte
budete bohatí. Té škatuli se také dostane
místa, které jí patří. Ale přitom vy
budete znát pravý význam a smysl lidského
života.
19. neděle B O šíření
víry |
Ježíš jim odpověděl: "Přestaňte mezi sebou reptat!
Nikdo nemůže přijít ke mně, jestliže ho nepřitáhne Otec, který mě poslal; a já
ho vzkřísím v poslední den. Stojí psáno v Prorocích: 'Všichni budou vyučeni od
Boha'
My se dnes setkáváme z různými šiřiteli víry od sektářů
přes různá náboženství až po oddechová a relaxační cvičení, jen aby někoho
ulovili. Kolikrát si tito lidé počínají až agresivně, jenom aby někoho získali.
Ne. Nikdo nemůže přijít ke mně, jestliže ho nepřitáhne Otec.
Agresivita, která byla ve 13. nebo 12. století, kdy se víra
šířila mečem a ohněm. Kdy se v baroku šířila podle toho: koho panství -
toho náboženství. A tohoto se bojím i dnes. Bojím se agresivity u víry.Víra
není vzít zákusek a namačkat ho někomu do krku. Když to udělám, tak ho udusím.
Toto není šíření víry. Nezlobte se ale
já nemohu přijít k člověku a říct: podívej, tady máš víru, je to
veliké. To nejde. Kolikrát i my katolíci dáváme do své evangelizace něco, co je
agresivního. Že kolikrát jdeme a mluvíme o víře přesně stejným odpudivým
způsobem, kdy říkáme: „ je to výtečné, ono to má takovou a takovou vlastnost,
ono tě to přenese tam a tam“.
Ježíš když
hlásal
víru, neslíbil ani krejcar. Ježíš řekl: Kdo
půjde za mnou, vezmi svůj kříž a
následuj mně. Tzn. obráceně, nechoď! Protože běda ti,
jestli ten kříž vezmeš, a
nebudeš ho nést. Já chci, pokud chceš za
mnou jít,musíš ten kříž nést.
Nic nenabízel. Proto se bojím toho, když někdo vybarvuje
víru v těch nejrůžovějších barvách.
Víra je dar. Tzn., že nemohu víru dát jenom tím, že řeknu:
pojď do kostela, nebo ještě agresivnějším způsobem: ty tam musíš! Protože potom
je evangelizace pro nás dealerství. A to by bylo moc zlé. Nesnáším nucení
k ničemu, natož potom k věcem, které jsou uvnitř duše. Nemůžeme
předat svým dětem víru tímto stylem. Musíme si uvědomit, že není možné tímto
způsobem někoho nutit aby věřil. Protože tam potom pomáháme nevěře a pomáháme
tomu, čeho se štítíme. Tím, že toho syna, dceru, přítele do víry tlačíme.
,,Vždyť já to myslím dobře, prosím tě, pojď se mnou do kostela“. Ne, to není vyznání víry.Víra
znamená, že ten člověk musí uzrát. Já pokud chci pro někoho dar víry vyprosit
tak se na to musím připravit modlitbou, obětí a příkladem.
Nemusíme chodit a usmívat se jako měsíček na hnoji, jak to
dělají někteří křesťané ale to světlo by mělo vyzařovat z našeho
každodenního jednání ať už je to ve škole, na ulici, v práci…
Bůh jediný mi dává návod. Já tě miluji a ty prosím tě jdi a
pokoušej se dělat totéž. Ať to budeš dělat jako kněz, jáhen, učitel, dělník, doktor, to je jedno.
Ale jdi a pokoušej o to! Napodobit se Ho v lásce k druhým, jak to
Ježíš řekl: co chceš aby druzi dělali tobě, dělej ty jim. Nerozlišil lidí na
věřící a nevěřící. A tady je to podstatné co potřebuje každý z nás. Že
když dokážu kousíčkem napodobit Boha, tak přináším do této pošramocené společností kousíček nebe. Tak jako to dělali
apoštové. Nebylo jich moc a oni se nesoustředili jenom na věřící ale šli a pomoci lásky dokázali divy.
A to je to, co potřebuje každý člověk pro šíření víry. Takže
jestli můžete, toto si dnes odneste.
20 neděle B Víra
člověka přivádí k moudrostí.
To dnešní1.a 2.čtení, jak jsme slyšeli, jsou o moudrostí. A možná si ještě pamatujete
z náboženství, že moudrost je
jednou s kardinálních ctností. Já bych
vám chtěl dnes dát k zamyšlení
toto: víra člověka přivádí
k moudrostí. Ale zkuste si uvědomit, kolik dnes
existuje vzdělaných lidí a přitom moudrostí
v nich jakoby ubývalo. Ono
vyjádřit co je to moudrost nejde několika slovy tady
z tohoto místa. Je
skutečně zajímavé, že tím, že
přibývá inteligentních, nebo chcete-li
vzdělaných
lidí, tak nepřibývá moudrostí. Moudrost je
totiž něco, co se nedá naučit, v tom
smyslu, že by na to existovala vysoká škola. Jak se tedy
té moudrosti naučit,
když na to není škola?
Nejprve bych vám chtěl ukázat, jak to vypadá, když neexistuje
moudrost. Vybral jsem si k tomu 3 skutečné příklady.
Víte jak začalo perské
pronásledování ve 3.století?
Peršané
měli svůj pohanský chrám. A křesťané do tohoto
chrámu chodili konat své
bohoslužby. Do té doby, než jim tehdejší papež
vyjmenoval biskupa. Biskup,
který přišel do Persie, najednou chtěl aby
křesťané měli svůj chrám. A proto
aniž by se někoho zeptal, jako nový člověk, který
přišel do úplně nového
prostředí, nařídil tento pohanský chrám
zbořit. Bylo to moudré? Bylo to tak
idiotské, že na to doplatila spousta křesťanů svým
vlastním životem. Do té doby
ti lidé žili v pokoji a míru a najednou si přijde
člověk, který si myslí,
že má moc a s tím prostředím, které
existovalo zamete tak, že najednou
vzbudí v těch lidech zvíře a nastává
tzv. Perské pronásledování křesťanů
ve 4. století. A to dík jednomu jedinému člověku.
Nebo víte proč přišli Longobardi do Itálie? Císařovna,
manželka cařihradského císaře Justina II., se pletla do všeho, po čem ji nic
nebylo. A tak se také připletla do vojenské rady svého manžela Justina II. A
když přišlo na vojenské otázky, tak tato ženská napadla přede všemi hlavního
vojevůdce tehdejšího Cařihradu, a řekla mu, že: kdyby můj manžel měl lepšího
vojevůdce, tak už dávno mu patřil celý svět. A vám pane vojevůdce bych radila,
aby jste mezi ženy šel štrikovat. A on okamžitě z tohoto jednání odchází a
nechal se slyšet tuto větu, která je zaznamenaná v historii: já ji uštrikuji
takový svetr, že z toho bude mít takovou hlavu, že ho nikdy nerozplete. A
povolal Longobardy do země a ti odtrhli Itálii a tím pádem Cařihrad ztrácí.
Byla to moudrost?
Anebo před 50-ti léty u nás vydal jeden
velice dobrý řádový kněz
knihu pro rodiče. A zamíchal do této knihy i vztah
lidí k majetku. Ale podal to
tak, že myslel, že ho nepíše otcům rodin ale že ho
píše řádovým kněžím. A žádal
v té knížce: zřekněte se všeho, odhoďte to od
sebe, aby jste byli lehčí na
cestě k Bohu. A v té době se podle toho zařídilo několik
desítek katolických
manželství a ztroskotali. Bylo to moudré?
Bylo moudré psát totéž co platí kněžím, tak také psát otcům rodin, kteří
jsou povinní jako tak se postarat o své dětí o svou rodinu? Jenomže takhle
bychom se nedobrali k tomu co je moudrost.
Jak už jsem říkal, moudrost nejde naučit v
tom pravém slova
smyslu. Říkáváme, že přichází se
stářím. S věkem, kdy člověk si několikrát
namočí svůj nos nebo čumák, spálí se a
tím pádem si uvědomí, jak má jednat.
Moudrost taky není diplomacie a to si nepleťme. Moudrost
vychází z hledání
toho, co Bůh v této chvíli po mně chce. Kdyby si to byl
uvědomil tehdy ten
biskup v tom 4. století, tak by nemuselo přijít o život
spousta lidí. Kdyby si
to uvědomila manželka Justina II., tak Longobardi nemuseli být v
zemi. A kdyby
si to uvědomil tento kněz- spisovatel, tak nemuselo doplatit tolik
rodin na
jeho nerozumnost.
Je hezké vypočítávat negativa ale je tisíckrát lepší vědět,
jak se k tomu dostanu. Já jsem si vytvořil takové 3 body, které člověka vedou k
moudrostí. Aby vždycky věděl, co má v té nebo oné situací udělat.
1. a nejkrásnější jsem našel u
Velázqueze, kněze, který říká:
kolikrát za život jsi byl v kostele, tolikrát za život
jsi slyšel evangelium,
tolikrát jsi ho sám četl. Zkus do sebe vstřebat osobu
Krista takovou, jakou ve
skutečnosti byla, ale ne takovou (a to už není
Velázquez), jakou nám třeba
předvádějí filmy o Kristu. Ale z těch jednotlivých
slov, podobenství si zkusme
vytvářet jak vypadal Kristus. A tady potom najdeme moudrost,
která neexistuje v
žádných lidských knihách. A to když si
uvědomím, když skutečně a pokorně přijmu
toho Ježíše, tak je to mnohem víc, než
kterákoliv vysoká škola. Protože on mi
dá něco co rozhodne ve mně v té chvilce. Rozhodne, jestli
mám to slovo říct
anebo nemám? A protože jsme jenom lidé, tak
kolikrát z nás vyprskne jenom to
obyčejné lidské a to Božské co je z
Ježíše nám zůstává kdesi daleko za
tím.
2. prostředkem k získání moudrosti je čas. Zkuste si uvědomit,
kolik hlouposti člověk v životě naplácá jenom proto, že si nenechá čas. Ne, teď
hned, bac, bum, to jsem mu ale nandal, nandala. A kolik je nešťastných lidí
jenom proto, že jsem si nedal pozor a nezamyslel se nad tím, co říkám.
Čas. Že jsem si neporozjímal to, co chci říct a
tím pádem jsem ublížil. Je
těžko potom už chodit a odprošovat. Říká se jedno
krásné křesťanské přísloví:
odprošovat dokáže každý vůl, ale neublížit
jenom dobrý člověk.
Ano, to, že kolikrát vyletím a řeknu to, co právě
mám na jazyku, to není možné.
Já musím skutečně zvážit, ať ten člověk je moje
vlastní žena, nebo můj muž. A
tady právě dochází v této ukvapenosti k
největší nemoudrostí, tedy hloupostí
dnešní doby. Protože ten čas, který nás
doslova strhává, tak nám bere tu
možnost zastavit se.
Ne, já si to musím vydupat a jedna-li se o velká rozhodnutí, tak proč si
kolikrát nesedneme a neuvažujme? Proč si nepromyslím to, co potřebují sdělit?
To, že o tom co chci sdělit, je zároveň modlitbou. Modlitba není jenom odříkání
slov, modlitba je i rozjímání s Bohem nad tím, co chci říct vlastní ženě,
nebo komukoliv. A to sebou nese něco, co později dává obrovskou možnost říct
vlastním dětem. Rozvážit. Uděláme to tak anebo to uděláme jinak? Má cenu teď
tento krok anebo nemá? Čas.
A protože ho
kolikrát nemáme anebo tvrdíme, že ho
nemáme, tak se stáváme kolikrát
dětinští,
hloupí a naivní. Prostě jsem vybuchl a teď všichni
kolem to sneste. Čas
potřebuji ke všemu, zvlášť pro ta
rozhodnutí, za která jsem zodpovědný. Jen si
vezměte, kolikrát by udělali rodiče míň chyb, kdyby se
zamýšleli nad tím: mám
to té dceři nebo tomu synovi říct? I dnes, kdy je
dospělý, mám ho upozornit na
to nebo nemám? Mám na to právo anebo nemám?
Víte, čas, který si člověk nechá,
pracuje pro něho. Jde jenom o to abych přemýšlel nad
tím, co teď v této chvilce
bude nejlepší.
3. prostředek moudrostí je strašně
jednoduchý. Kdybychom před
každou věci, před každým rozhodnutím poprosili o světlo
moudrostí. Asi tak jako
Šalamoun, když mu Bůh dává vybrat, řekni si
přání a já ti ho splním, protože
budeš králem. A vy víte, oč Šalamoun
prosí. Bože nedávej mi bohatství, nedávej
mi dlouhý život, dej mi co chceš, jenom o jedno tě
prosím: dej mi, abych uměl
dobře rozlišit mezi dobrém a zlem. Dej mi abych uměl
poznat, co v té chvíli po
mně chceš. Toto je moudrost. Já si musím o ni
poprosit. Protože kolikrát jsou v
životě situace, ve kterých víte, že když budete
tisíckrát o nich přemýšlet, tak
nakonec se můžu rozhodnout pro tu blbější variantu. A
tady je namístě u nás
věřících vznést tuto prosbu: Bože ty můžeš,
řekni mi, co je teď v této chvilce
dobré. A tuto prosbu, která vychází ze
srdce, které věří, tak v té chvilce můžu
slyšet: ano udělej, - ne, nedělej. Ale musím poprosit se
vši vírou, která ve
mně existuje.
O moudrosti by se dalo mluvit strašně moc.
Existuji víc než
3 prostředky k jejímu získání. Ale zkuste
se zamyslet alespoň nad těmito. Dá se
říct, že jsou alespoň jakýmsi základními. A
když se zamyslíte a podíváte se na
ty 3 prostředky, tak zjistíte, že vycházejí z
víry. Ano, správně žitá víra dá
člověku možnost obrovské moudrosti. Važte si ji. Víra
není něco, v čem jsme
byli vychovávaní, že se musím za ni stydět.
Víra je poklad. Takový poklad, že
mi zasahuje do mého života v tom, kdy já to nejvíc
potřebuji.
Možná, že dnes některá žena, když slyšela to 2 četní.:
,,ženy buďte podřízeny svým mužům, tak jako církev je podřízená Kristu, tak
žena má byt podřízená ve všem svému muži“ tak se možná u někoho se napěnila
krev. Dejme pozor. Sv. Pavel zde popisuje situaci v tehdejší společnosti.
Ale hned na druhé straně ji vyvrací a říká: že muž má milovat svou ženu jako
sám sebe. A dále: podřizujte se jeden druhému.
Víte, slyšel jsem jednu definici lásky, a neznám lepší. Láska je odpuštění! Neustále
odpouštění.
Bez přestání jsem povinen tomu druhému
odpouštět a on je povinen odpouštět mně.
Já se musím podřídit, protože ten druhý to
myslí dobře. Ale jde o to aby se ti
dva shodli. Kdy se podřídí ten a kdy onen. Učeně se tomu
říká
v psychologii: boj o dominanci. Ale je to
jednodušší říct tak jak to
říká
Pavel: podřizujte se jeden druhému. Já musím
vědět, že se teď musím podřídit,
že jiná cesta teď neexistuje. Jsme jenom lidé a
musím pamatovat že moje žena
nebo muž má svoje chyby. A že jsem si ji bral nejenom pro ty
dobré věci ale měl
jsem být natolik dospělý, že jsem si toho druhého
bral se vším všudy. I
s tím, co nejde změnit. Protože jsou věci, které na
osobě změnit nejdou. A
tím pádem musím být připraven tomu
druhému odpouštět. Že se musím podřídit
přesto, že jsem muž.
Mnoho manželství je takových, že má tu dominantní, hlavní
nebo panovnickou roli žena. Ale to není nic špatného, jestliže si ta žena
uvědomuje že ten muž ji nebyl dán proto aby ji sloužil. Já nejsem otrok nikoho
ani své vlastní ženy a ani moje žena není můj otrok. Já se podřizují té ženě,
protože ji mám rád. Ne proto, že mě k tomu někdo donutí, doštve a dotlačí.
Nedávno jsem se zmiňoval v promluvě, že považují tuto
svátost manželství za velmi složitou svátost, kterou nám Ježíš dal. Proto mě
tolik zaráží, že tato svátost je tak složitá a její přípravě na rozdíl od
kněžství se věnuje minimum. Aby dva lidé se shodli, aby dokázali táhnout za
jeden provaz. Víte, jestliže žije člověk sám, tak si vyhoví. Sobecký vyhoví,
může si dát nohu za krk. Ale já v manželství si ji už dát za krk nemůžu,
pokud nebudeme ten provaz táhnout společně. Proto nechápu, že jak je možné že
se na tak složitou svátost lide skoro vůbec nepřipravují. Milujeme se, tak se
prostě berem (četl jsem na jednom svatebním oznámení). Ale jestli se každý
zeptá ve svém svědomí: ano miluji ji, je krásna ale budu schopen nést její
chyby?
Kolikrát když jsem se zeptal u zamilovaných: víš, jaké
chyby má tvůj nastávající?
–Chyby?
Žádné nemá. A tady bývá
začátek konce. Ať je to manželství uzavřené na
úřadě
nebo v kostele. Musím si uvědomit jednu pravdu, že si beru
člověka a beru
si ho s chybami.
Nádherně
je to obsažené v kancionálu v modlitbě kterou se modlíme za kněze. „Dej jemu i nám trpělivost a vzájemné
pochopení.Aby se uměl potýkat ze slabostmi svými i našimi.“ A toto by se
měl modlit i muž za svou ženu a žena za svého muže.Dej mu Bože sílu, aby se
uměl potýkat ze slabostmi svými i mými. Protože jsem si nebrala anděla ale
brala jsem si muže. Takže pochopme, že i ten druhý má chyby. A to: podřizujte
se jeden druhému - to patři k životu. Je krásné, jestliže si ti dva umějí
i několik let po svatbě říct: Nezlob se Marto, Jano, ty máš tuto chybu, dej si
na ní pozor.A když ta Marta to dokáže přijmout,a říct: já s tím nic
neudělám. Já jsem se tolikrát o to pokoušela a ono to nejde. Tak potom už i ten
druhý ví, že je to kříž, který tím životem společně ponesou. Ale vědí o něm. A
o co je nádhernější, jestliže ti dva lidé si ty chyby společně dokážou uvědomit
a přijmout je. Potom se naplní ta dnešní Pavlova slova a ten muž s tou ženou se
nebudou cítit jako nadřízený a podřízeny ale budou spolu vytvářet šťastné
manželství.
Možná, že jste slyšeli tu arabskou
bajku, ve které emír
posílá svého šaška na trh
s tím, aby mu koupil tu nejhnusnější věc,
kterou
tam uvidí. A on mu přináší
zvířecí jazyk. A potom ho posílá znovu, aby
mu
koupil tu nejkrásnější věc. A on
přináší znovu telecí jazyk. A emír
chce
vysvětlení.: jak to, nejdřív jsem chtěl tu
nejhnusnější věc a přinesl jsi mi
jazyk a pak tu nejkrásnější a ty jsi mi znovu
přinesl zvířecí jazyk? A ten
šašek mu říká: podívej se
emíre, jazykem můžeš udělat tu nejhorší věc
na světě,
můžeš zabit. Ale jazykem můžeš člověka zvednout až do
nebe. Proto jsem ti
přinesl jednu a tutéž věc. A Kristus říká
totéž, když tam vyjmenovává, co vše
vychází z nitra člověka. Člověk může na jedné
straně svým nitrem doslova
hladit a na druhé straně může bičovat. Bičovat víc než
normálním koženým bičem.
Vlastně všechny dnešní texty se točí kolem
jednoho a samého.V žalmu jsme
slyšeli:Kdo žije bez vady a koná
spravedlnost,upřímně smýšlí ve svém
srdci,
svým jazykem nepomlouvá… A já jsem si
vybral na dnešek tři takové neřesti,které
se mohou týkat každého z nás.
1.Donášení Vemte si, že budu dělat stejnou
práci jako můj kolega ale on bude mít o
1000 Kč víc, než já. Tak to tak nenechám a začnu na něm hledat chyby a budu
chodit na něj žalovat aby přinejmenším přišel o prémie a měl tolik co já. A mě
to začne těšit. Nebo dnes velice rozšířený trend, když si člověk vydělá nějaké
peníze bokem, nebo něco dostane a koupi
si za to např.něco do domácnosti nebo auto, tak hned se okolí začne starat, kde
na to vzal a mě to nedá spát, začnu počítat, kolik si dotyčný vydělá, kolik
může mít od sociálky a pořad a pořad mi to vrtá v hlavě, za co si to auto
koupil a já to tak nenechám a půjdu třeba na finanční úřad a zeptám se kde na to ten člověk vzal.
To je hrozné ale bohužel pohybuje se mezi námi takových lidí spousta.
Ještě hroznější je druhá neřest a to je: pomluva, to je když o někom začnu
říkat nepravdu-lež. Já si začnu
vymýšlet něco na toho druhého, jen aby přišel o ty prémie a nebo na něj budu
psát anonymní dopisy plné vymyšlených špinavosti a nepravd, jen abych mu to
jeho štěstí, rodinnou spokojenost nějak znepříjemnil: Jak pomluvu napravit?Těžko. Morálka říká:
Pomlouvač musí své lži odvolat a to i ke vlastní škodě. Pokud svou lži způsobil
druhému ztrátu majetku, nebo ušly zisk, je povinen mu ho nahradit.
3.nactiutrhání - je
nespravedlivost způsobená druhému
prozrazováním jeho skutečných hříchu nebo
neřestí bez dostatečného důvodu. Tím, že utrhuji
na ctí druhého, tak ho
postupně vyřazuji ze společnosti, dělám mu špatnou
pověst, dostávám ho do
ohrožení .Tzn., že já jsem viděl toto děvče někde na
pláži v plavkách, a
jenom proto, že ji závidím její
vnější krásu, tak jsem se snažil na ni
najít
nějakou chybičku a hle, co z toho že na první pohled je
hezká když jsem
viděl, že na zádech má bradavici jako hrách. A
v síle závisti její krásy
to řeknu koho potkám. To je ubírání na cti
druhého. Tady závidím krásu ale jen
abych mu ublížil, tak ať jen vědí ostatní, že to
není docela tak pravda
s tou její krásou. Nactiutrháč nemůže
prohlásit, že lhal, protože mluvil o
chybách druhého pravdu. Je však povinen dopomoci
poškozenému opět k dobré
pověsti, třeba tím, že bude vyzvedávat jeho dobré
vlastnosti. Mluvit o špatných
vlastnostech druhého je někdy dovolené, nebo
povinné, pokud se jedná o obecné
dobro jednotlivce nebo společnosti anebo pokud chci předejit zlu,
které se už
stalo. Např.kandidát vysokého úřadu -
přitom je vlastníkem pěti bordelů na okresu, nebo nepoučená nevěsta o povaze
ženicha, který má např. bokem 4 děti atd. (ohlášky), nebo upozorněni nevinného
naivního děvčete před klukem, který střída holky jako ponožky, tady je to
opravdu povinnost.
Všechny tyto 3
provinění, kterých se tak často dopouštíme jsou velice závažné a zkuste se do
každé z nich jednotlivě vžít a pak pochopíte co všechno můžou způsobit.
Jestliže závidím dobro druhého, tak z toho vyplývá, že
já tě chci o to dobro připravit. A tehdy přicházejí do úvahy tyto 3 produkty.
Často jsem se setkal z lidmi, kteří
neumněji mezi
těmito hříchy rozlišovat a když si někoho vyslechnete,
tak nakonec zjistíte, že
ten dotyčný druhému závidí. Vadí mu
na něm něco a to je právě to zvláštní, že člověk si musí uvědomit, to kde je základ té
chyby, tzn. že já musím v té chvilce umět druhému přát. Pokud to
nedokážu, tak se stane, že začnu druhému ubližovat a tam kde ubližuji, tak už
neznám zábrany. Tam už je šikmý kopec, po kterém se vezu dolu.
Nepodceňujme tedy to, co nám chtěl dnes Ježíš říct tím, že
svým jazykem a svým nitrem můžeme víc ublížit, než tím, co do člověka vchází
zvenčí. Může se nás to dotknout každého a je dobře, když se člověk umí nad tím
povznést, uvědomit si to a přát ne
slovně, ale já ti skutečně přeji.To je jediný lék proti všem těmto neřestem,
přát - přát z celého srdce třeba dvojnásobek.
Darovat postiženému člověku plné
zdraví je velká věc. Ale
otevřít sluch pro chápání Božího
slova a řeč pro vyznávání Boži chvály je
ještě
mnohem větší zázrak. Otevírá
nám svět viry, spojení s Bohem. Jestliže máme svou
viru za samozřejmost, možná si ke své škodě ani
neuvědomujeme, že se tento
zázrak na nás uskutečnil.Mělo by nás tedy toto evangelium pohnout buď k
děkováni za to, ze nám Bůh sluch i řeč "otevřel", nebo k prosbám za
ty naše blízké či známe, kterým toto chceme vyprosit. Můžeme samozřejmě
dělat oboji: děkovat i prosit. Prosit, protože kdybych se vás každého
z vás zeptal: budeš mít svou víru ještě zítra? Tak se usmějete a
řeknete: cha- cha, to je samozřejmé, já zítra budu věřit. A já vám na to
odpovím, že takové tvrzení je odvážné.Víra je dar a právě ta
samozřejmost se kterou ji berem, nám ubírá z toho, že se k Bohu
nepřibližujeme. Tím,že neprosíme za svou víru, zůstáváme stát na místě. My se
nedokážeme radovat z toho, že tu víru mám. Bereme to za samozřejmost tak
jako bereme za samozřejmost chleba dennodenně do ruky. My prosíme za všecky, prosíme
za rodiče, za svoje dětí ale za svou víru prosit zapomínáme. Proto zkuste
aspoň někdy poprosit: Bože posuň mě aspoň o kousíček k tobě blíž.Dej
aby ta moje víra byla trošku živější. Abych po tobě toužil tak jako toužím po
věcech a po lidech. Musím pochopit, že podstata víry je ve mně a já musím
se snažit pomalinku ve svém životě tu víru nacházet. Je to celoživotní proces a
ten proces musím prodělat sám. Já si musím uvědomit, že když se doma zastavím,
že tě musím Bože najít v té věci, kterou beru do ruky, že tě musím najít
ve své ženě a ve svých dětech. Že se musím radovat z toho dennodenně. Pokud
se nebudu z toho radovat očima víry, může se potom stát, že mi tyto věci, nebo
ta žena zevšední. Toto je víra a pokud si každý z nás tuto víru ve
svém srdci nevybuduje, potom se může stát,že mávnu nad tím vším rukou a řeknu, dej
mi pokoj. A může se stát, že přijdu o to nejcennější co na tomto světě mám a to
je víra.
Kolikrát si stěžují rodiče: celá rodina jsme věřící a
děti jakoby odpadli. To není vina rodičů a vás jako rodiče prosím, nedávejte
si za to vinu. To není vaše vina a není to vina kolikrát ani toho dítěte. Víra
je zvláštní směs mého souhlasu s Bohem a jeho daru. Víra je dar a
to neoddiskutuje nikdo na světě. Kolikrát se domníváme naivně,že jsem došel
k víře a říkáme: ano já věřím. To
je naivita, na kterou ztroskotalo
množství lidí, mezi kterými byli i kněží
nebo biskupové. Víra je skutečný dar a
já vám to dokážu, když Ježíš se
ptá svých učedníků za koho ho
pokládají a Petr
mu říká: Pane my jsme uvěřili, že ty jsi syn Boží. A Ježíš mu na to
neříká: no konečně jste na to přišli, to vám to ale trvalo. Ale říká mu:
Petře, to ti nezjevilo tělo a tvoje krev, to není z tebe, ale to ti
vnukl můj nebeský otec. Cítíte to? To není ze mě, že jsem uvěřil
v Boha, to není moje milost, že jsem uvěřil v Boha, ale Bůh mi to dal
jako obrovský dar. A tady je nutné za tento dar neustále děkovat a
prosit.
Víra je už z přirozeného zákona nabízená každému ve
svědomí v podobě dobra. Tady jde jenom o to, pro co se ten člověk rozhodne.
Dnes neexistuje člověk, který by nevěděl, že existuje víra, že existuje zde
v tomto místě kostel. Anebo jestli se mnou setká nevěřící člověk, a já
jako věřící mu prokážu dobro, tak ten
nevěřící by mněl uvažovat o tom, proč jsem mu to dobro prokázal. Vždyť se
mohl na mě vykašlat, jako ti ostatní. Tedy víra je spojená s dobrem. Člověk,
který víru poznal, to ještě neznamená, že zná všecky věci týkající se
víry. Že zná všecky modlitby, že zná všecky dogmata. Tady se myslí, že tím, kdo
víru poznal jako dobrou věc, tak je zavázán věřit. Tedy, jestli já poznám, že
existuje dobrá věc, tak jsem povinen tu věc použit. To platí i
v normálním životě. A když se přesvědčím o tak důležité věci, že ta víra
je dobra, vychovala tolik dobrých lidí,(ano,vyskytli se v ni všecka možné
nepořádky)to už je lidské. Ale ta víra je samá o sobě krásná. A pokud jsem o
tom dobru té víry přesvědčen, tak sem musím snažit, abych ji poznal. A víru
potřebuji poznávat pořád. Ten proces se nezastaví tím, že jsem prošel
náboženstvím a přípravou na biřmování. Jenom
si zkuste uvědomit, kolik věci
týkajících se víry se vám
zdál v těchto mladých létech
zvláštní. Že jste
přišli na určitý článek víry, na jeho
jasnost až později.
Tzn. já nemohu
zůstat v tom stavu, kdy mně to učil jako kluka pan farář
v náboženství. Protože víra není nic
mrtvého, to se vyvíjí. A já jsem
povinen se k tomu stavět, abych nabýval jistotu ve
víře. A tady když
si položíte ruku na srdce, tak si řeknete: já sice věřím, ale abych mněl
jasno, např. v tom,kdy potřebuji modlitbu a jak by mněla vypadat, tak tam
zůstáváme kolikrát někde pozadu.
Odneste si tedy dnes aspoň to, že každému z nás jak
tady sedíme řekl JK to slovo Efatha .Že
nám otevřel uši a oči a že bychom měli dbát o to aby ten sluch a zrak
neochaboval, ale že Bůh chce abychom si ho udrželi neporušený až do konce. A tu
neporušenost si můžeme udržet právě neustálým děkováním za dar víry a
modlitbou. Teď budeme vyznávat svou víru. Zkusme se v tomto vyznání
zamyslet nad tím co obsahuje a potom v přímluvách společně prosit za ty, kteří
víru v Boha hledají.
|