Dnešní den má být dnem radostí.Ale pro koho je to den
radosti? Proč?
Protože jestliže JK
nevstal z mrtvých, tak potom tento život kohokoliv nemá
absolutně cenu.
Jestliže JK nevstal z mrtvých, a my máme proto jenom
pár nepřímých důkazů, např.
proměnu apoštolů ,je to veliká věc. Nikdo JK vstát
z mrtvých neviděl, ale
zkuste mi odstranit toto evangelium, které jste teď
slyšeli a zlikvidujete
lidský život. Protože potom začne skutečně tento svět být
vlčí. Mnohé
z lidí zaráží, že tento svět ještě
jakž-takž drží pohromadě ale jenom
tím,že jsou zde ještě zbytky křesťanství. Zde už
zbyli jenom oharky
z křesťanství ale ty oharky stačí na to abychom se
k sobě chovali
jako lidé. Ale můžeme také pozorovat, že tyto oharky na
některých místech už
vůbec nesvítí. A tím se stává, že
člověk stojí už jenom pouhých 10 tisíc korun
na to, aby ho druhý odstranil z tohoto světa.To už
není člověk, tj. už
jenom tržní hodnota. Zrušte
vzkříšeného Krista a zrušíte
lidský život.Jestliže
přestanu věřit, že JK vstal zmrtvých, potom je nerozumná
každá matka,která
rodí. Jestliže JK nevstal zmrtvých,tak potom je
hloupý každý otec, který se dře
aby své děti uživil. Jestliže JK nevstal zmrtvých, tak
potom stačí vzít pistoli
a jít a střílet. Jestliže JK nevstal zmrtvých, tak
ty ubožáky dementní
naházejme jako ve staré Spartě ze skály dolu.
Protože potom ten lidský život
ztrácí smysl. Jestliže jenom tady toto je lidský
život a končí tou tečkou
smrti, tak se na mně nezlobte, ale potom má pravdu každý
žvanil, který nám
slibuje hory doly. Ne, já potřebuji lidský život.
Já nepotřebuji žít
v blahobytu, já nepotřebuji tisíce, já
potřebuji lidskou podstatu života, abych
věděl, že když vyjdu na ulici a potkám tam člověka, který
má lidskou tvář. Toto
potřebuji a toho základem je vzkříšený
Kristus, nic jiného. Naši pravoslavní
bratři oslavuji tento den tak radostným způsobem. Kristus
voskres. Protože
jestliže nevstal, tak potom to zabalme. A tady si musíme
uvědomit, že pokud se
bude v tom našem národě víra zhasínat
v lidech, tak tento národ
nebude stát za nic. Protože bez víry se
stává život skutečným peklem. Peklem
v rodině, peklem ve státě, peklem mezi mocnými a
peklem mezi malými. Děkuji,
netoužím po takovém blahobytu ale chci žít jako
člověk. Chtěl bych, aby jsme si
uvědomili na svých životech, že Jestliže JK nevstal
zmrtvých, tak proč jsme
tady? To křesťanství kterému se posmívají
už zasmrkané děti ve škole a na které
se snaží ti druzí házet špínu, ano,
některou špínu si církev zavinila sama, ale
pozor, Bůh a víra je něco co musí být ve mně a
pokud tomu tak není, tak se stávám
živočichem. Ať chci nebo nechci, a jakmile se začnu vzdalovat od toho
vzkříšeného Krista, začíná ve mně
žít zvíře, napřed pomalu a pak si řeknu: žena
mně už dlouho šve, proč bych se s ní hádal?
Dám 20.tisíc a on ji odstraní.
Když mně někdo vyhrožuje, že mně udá, tak ho rozčtvrtím a nechám ho hodit na dno přehrady.Toto jsou
první záchvěvy odklonu od křesťanství.Takže uvědomujme si: mám pro co žít. Můj
obyčejný lidský život má svůj smysl. Já vím, že tak jako jsi vstal Ty, jednou
zavoláš i mně a řekneš: vydej počet, ať si byl kněz, biskup, jáhen, doktor, nebo
ten poslední člověk. Vydej počet a proto má vzkříšení smysl, protože tam se člověk
snaží: ano Bože, byl jsem jenom obyčejný člověk, urazil jsem Tě mockrát, ale můj
život jsem se snažil směřovat a žít v nadějí ve Vzkříšení.
Takže dnešní den a
každá neděle, která nám
vzkříšení připomíná,
je vlastně dnem radosti nad tím, že chci žít jako člověk.
A tuto naději mi
nabízí Vzkříšený Kristus.
Největší svátky
křesťanství,větší než vánoce.Každý
člověk
touží po tom aby sám sobě si získal nějaký
hmatatelný důkaz pro Kristovo
Zmrtvýchvstání. Jedním takovým
nepřímým důkazem by se dalo považovat
pohřbívání
židů, kteří při pohřbení zemřelého zamotali do
pláten z kterých není možno
se vymotat, protože člověk se sám nerozváže a JK
z tohoto zámotku odchází.
Druhý takový důkaz by se dalo považovat to, že
s apoštoly se stala
obrovská proměna, kteří s obrovským strachem
se bojí židů a jejích
policie. Za zavřenými dveřmi napřed plní strachu před
žalářem, tito ustrašení
apoštolové najednou po vzkříšení
jsou úplně někým jiným.Vystupuji veřejně,
nebojí se, nechají se bičovat, obětují to
nejcennější-život. Nedávno vyšla
knížka, jmenuje se stejně tak VZKŘIŠENÍ, ve
které autor popisuje průběh
vzkříšeni. Ale ať je tam to
vzkříšení popsáno sebelépe, tak
nakonec člověk
jakoby stejně musí otevřít své srdce a uvěřit.
Já bych vám chtěl dnes něco říct
o takovém dalším důkazu, který se
dotýká přímo nás.
Zkuste si uvědomit, co v tom
evangeliu se říká a já se
vám to pokusím ještě víc přiblížit.
Marie Magdalena přichází k hrobu. A
najednou vidí, že je prázdný ten hrob a nikdo tam.
A když se za ní ozve hlas:
koho hledáš ženo, otáčí se a
nepoznává, že to je JK, myslí si že je to
zahradník a říká mu: jestliže ty jsi ho vzal,
prosím tě řekni mi kam si ho
položil a já půjdu a jeho tělo si vezmu. A teď ji někdo oslovuje
,,Marie“. V té
chvíli když uslyšela svoje jméno, tak se
otáčí a vyslovuje to hebrejské
,,Rabóni“, co zn. můj milovaný mistře. A toto je
celý důkaz. Řeknete si: to je
nějaký divný důkaz. Ne, nezdá se mi to
divné. Zkuste si to přenést každý na
sebe. My jsme taky se setkali s JK ve svém životě. A teprve
tehdy až nás
oslovil, tak v té chvilce se v každém začalo
něco dít. Zvláštní
proces. Pokusím se vám připomenout ty chvilky.
Poprvé se to mohlo stát
v těch blbých puberťáckých létech.
Když s člověkem začne mlátit
vlastní tělo, člověk neví z které do
které strany, když začíná přemýšlet
jako filozof a nerozumí mu nikdo z lidí ani
vlastní rodiče ne. V té chvíce
jste mohli uslyšet svoje jméno. Petře, Dominiko, Milane,
Jano, Alenko, já
jediný ti rozumím. Ale to bylo tak jemné, že jste
tomu nevěnovali žádnou
pozornost. Potom se to mohlo stát jindy, např. ve škole,
když se ti posmívali,
že věříš. Ta víra byla chatrná ale při tom
posměchu se mohlo ozvat zase to
některé jméno. Anebo se to mohlo stát ve
chvíli tvé první lásky.V té
nejkrásnější chvíli lidského života.
Anebo se to mohlo stát v některé
idyle vánoc. Kdy zrovna jsem nebyl zaplněn dárky, jak
jsem si představoval ale
najednou slyším hlas: já jsem s tebou,
cítíš mně? Mohlo se to stát
v manželství, mohlo se to stát při různých
radostných chvilkách života, a
zrovna tak se to mohlo stát při bolestech, kdy každý
ví, že každá lidská útěcha
je marná. V té bolestné chvilce jste mohli
zaznamenat: ale já tě hladím, já
stojím vedle tebe. Možná, že to byly chvilky
v nemocnici, mohli to byly
chvíle na vojně, kdy námi opovrhovali ostatní. A
toto je nejkrásnější důkaz existence
vzkříšeného Krista. Můj důkaz. A tak jak tady jste
ať je vaše víra jakákoliv,
ať je malá nebo velká, troufám si tvrdit, že
každý z vás uslyšel
v určitém svém věku svoje jméno
vyslovené Kristem. Já jsem tady
s tebou. Opakuji každý, protože toto může slyšet i
člověk, který nemá
vůbec žádnou víru. A v tom je ten důkaz
zvláštní. Ano ten Bůh existuje a
je tady se mnou.V těch chvílích, kdy člověk
postrádá lidské zázemí,
postrádá
všecko anebo zase na druhé straně má toho
zázemí přehnaně moc. Zkuste si to promyslet
a uvidíte ,že tam někde najdete to svoje jméno,
které jste z úst Boha
slyšeli. A tam je potřeba potom otevřít své
vlastní srdce. Tam děláme tu
obrovskou chybu,že třeba uslyšíme: Milane nedělej to, tak
nic se neděje a já zavřu
se. Ne právě tady musím v té chvilce
otevřít všecko, co ve mně je, protože
v té chvilce ten můj Bůh jako by byl naladěny na tu mou strunu.
A ten Bůh mě
chápe. Toto je potřebí v lidském životě.
Nic jiného vám na tento slavnostní den nepřeji, než to aby
jste si každý vzpomněl, kdy jste toho Boha slyšeli za svými zády slyšeli tam to
svoje jméno. A aby jste si těchto chvilek vážili. Protože tady potom roste
víra, kterou mi potom nemůže vzít nikdo. Protože to je víra z těch
oslovení Bohem a to je to nejpevnější, co v mém životě existuje. Pevnější
než všecky reality, které mě obklopuji. To je víra která člověka zvedá, nese a
pronáší tím lidským životem. To je něco, co nedá nikdo na tomto světě. Nikdo a
nic to nenahradí i když se lide o to snaží. Přejí Vám to. Najděte a buďte
připravení slyšet to oslovení Kristovo i jindy.
|