Při
přípravě této promluvy
jsem dlouho přemýšlel co vám řeknu. Nevím
proč, ale vybavili se mi vzpomínky na
dětství nebo mládí, kdy jsem tuto postní
dobu bral nějak pochmurně. Nechápal
jsem proč je mně a lidem co chodí do kostela najednou
určováno, že se nemáme
příliš dívat na televizi, chodit do
kina,příliš dobře jíst, tata mi nařídil
pověsit harmoniku, na kterou jsem moc rád hrával, tak
jsem ji musel pověsit
v úterý před popeleční středou na za řemen na
hřebík a sejmout jí až na
velikonoční neděli, zkrátka vyvarovat se všeho, co
by bylo člověku aspoň trochu
příjemné. Z kazatelny kostela bez květin a ze
zahalenými obrazy jsem slyšel, co
všechno nesmíme dělat a jak se máme co
nejvíce zapírat. A Bůh se mi postupně dostával
do podvědomí jako ten, který nám chce co
nejvíce zkomplikovat život. A čím nám
bude hůře, tím lépe. Velmi dobře si vybavují
moment, když jsem byl na popeleční
středu ráno, na ,,sedmou“na mší, a jak jsem
se styděl, když jako kluk jsem
vycházel ven z kostela z ušpiněným čelem
od popela. Nechápal jsem,
proč to všechno musí být. Možná, že mi to
někdo někdy vysvětlil ale já si to
nepamatují. Pamatuji si jen, že jsem to vnímal, že je to
všechno jen kvůli té
postní době, která jako nutné zlo
předchází Velikonocům, kdy už konečně budeme
zbavení této nesmyslné pochmurností a
odříkání. Když jsem se později
osamostatnil ve víře, bylá jedna z prvních
věci kterou jsem zkoumal, právě
postní doba a půst. A zkoumám to dodneška. Časem
jsem přišel na to, že v postní
době nejde v první řadě o půst. Půst je jen jedním
z prostředku
k něčemu důležitějšímu, totiž k
obrácení. Ano, hlavní náplni postní
doby
není bezduchý půst a odříkání ale
obrácení se k Někomu, kdy mi chce
nabídnout více, než to čím právě žiji.
Obrácení k Tomu, kdo mi nabízí něco
většího, však předpokládá, že je
třeba od něčeho jiného se odvrátit. A abych
mohl do svých dlaní přijmout něco většího,
musím odložit to, co by v nich
mohlo překážet. A v tom je podstata celé
postní doby, proto nám Bůh nabízí
tuto možnost.
Církev doporučuje 3 anebo vlastně 4 kroky k obrácení. Nebudu je tady dnes
rozebírat ale je to: půst, modlitba, almužna a smíření. Víme, že modlitbou se
člověk spojuje s Bohem, mluví s ním, naslouchá mu, prosí ho o pomoc a
pomoci modlitby rozlišuje, kudy a jak se má ubírat jeho život. Postem se člověk
něčeho dobrovolně zříká, (peněz, času, různých aktivit, zábav…) a to, čeho se
zřekl, může nabídnout jako oběť nebo almužnu lidem, kteří to potřebují. A
smíření pak člověka naplňuje pokojem nejen ve vztahu k Bohu, ale i
k druhým lidem a k sobě.Přeji vám aby jste pochopili, tak jako jsem
to později pochopil já, že táto doba není nesmyslným odříkáním ale pokud
to správně pochopíme, je tato doba pro nás obrovským přínosem pro každodenní život
a obrovským požehnáním od Boha. A to Vám ze srdce vyprošuji.
archív
1 neděle postní opak
Půstu
|
Víte,že
co kážu,tak pokaždé
v adventu a postu se snažím připravit jedno
téma,kterým bychom se
přiblížili na svátky,které nás
čekají.Nevěděl jsem a dlouho jsem
přemýšlel,jaké
téma si zvolím.Nebylo to jednoduché a nakonec jako
z vnuknuti jsem si
řekl,proč nemluvit o opaku toho co prožíváme.Zkuste
si představit že opak
kyselého je sladký.Opak rychlého je
pomalý.Co je opak postního?Vy i já jsme
byli vychování k tomu,že půst,postní doba je
doba tvrdého sebezáporu.Že
čl.musí zapracovat sám na sobě,že si musí umět to
anebo ono odříct,podle toho
bylá také formulována i církevní
přikázání-taneční
zábavy,páteční
půst,popeleční středa,a do člověka všechno to co
vlezlo,tak by se dalo shrnout
do sebezáporu a oběti.A do nás to vlezlo takovým
způsobem,teď mluvím o věřících
lidech z klasických katolických rodin,to vlezlo
takovým způsobem,že jsme a
představujeme si,že v této době není možné
prožit radost,že není možné si
něco dopřát,že není možné být k sobě
dobrý.Mnohokrát a u mnohá lidí se to
zvrtlo k tomu,že dokážou být k sobě zlí
a tvrdí.A to je ten opak o
kterém chci celý půst mluvit.A nakonec vy,kteří si
těchto pět promluv vyslechnete,poznáte,že
to má obrovský dopad na vnitřní
život.Víte,zbožnost každého z nás se
odvíjí od toho,jakou představu máme o Bohu.Tento
obraz ovlivňoval věřící během
celých 2.tisíc let křesťanství.Tak jak si
představoval Boha,takový čl.byl
sám.Jak si představoval,že Bůh ho trestá za každé
provinění a za každý
hřích,odtud se odvíjela tvrdost,kterou ten čl.praktikoval
a možná praktikuje
dodnes.Tento obraz ovlivňuje každého věřícího
člověka.Já bych řekl podle toho
starého přísloví:“řekni mi co čteš a
já ti řeknu jaký jsi.Obrátím to:řekni mi
v jakého Boha věříš a já ti řeknu
jaký jsi uvnitř vůči sově a vůči
druhým.Víc nepotřebují slyšet.Jestliže je
můj Bůh účetní,jestliže mě můj Bůh
trestá za každý přestupek,jestli je to Bůh
vysokého výkonu,Tak budu vědět,že
sice nějakým způsobem směřuje ten čl. k Bohu ale ten Bůh je
tyran,kruťas a
nakonec ten čl.sám je krutý vůči sobě a vůči
druhým.Zažil jsem toto údobí,údobí
obrovské tvrdostí,které šlo až
k některým věcem,které mě sráželi
k zemi,odebírali mi veškerou radost,to není
možné abys se z toho
radoval,když jsi udělal tady toto.Zažil jsem tuto tvrdost a krutost
mého Boha a
věděl jsem,že pro mě Bůh začal připravovat údobí daleko
krásnějšího a
šťastnějšího domova.Tím nechci
říct,že čl.nepotřebuje oběť a sebezápor.Ale musí
k němu přistupovat jiným způsobem,než
z donucení.Já potřebují
vědět,že jestliže mi Bůh odpustil ve svátostí
smíření,tak si musím odpustit
já.Kolikrát jdeme od zpovědi a radost nám
utíká.Proč?Jestliže Vám Bůh
odpustil,tak proč neodpustíte sám sobě.Anebo si vemte
jinou věc.Bůh nás
obklopil toliká dobrými věcmi.A my kolem nich jakousi tou
smutnou zbožností
chodíme jako slepí.Lidem venku zacpávají
oči peníze a majetek.Ti nevidí krásné
ráno,krásnou květinu,ti nevidí
krásný západ slunce.Nám
ucpává oči ta tvrdost a
přísnost lidského života.Ne,teď je půst a ty se
musíš obětovat.Ty si nemůžeš
jít zatancovat,to zakazuje církev.Pro pána
krále,to jsou věci o kterých musím
dojít sám ve svém přesvědčení.Z toho potom
vzniká to ostatní:musíš do
kostela,protože je to přikázání.Ne,já do
toho kostela můžu jít v neděli.To
je moje právo,nikoliv povinnost.A tím pádem
nám z celého desatera vznikl
karabáč a bejkovec,který nás žene.Já nemůžu
mít radost v manželství
z této krásy,protože ta krása je
zakázaná 6.přikázáním.Takový
čl.nepochopil vůbec nic.A o tom chci mluvit celou postní
dobu,protože
Bůh,alespoň můj Bůh,kterého jsem po studiích na teologii
přijal,je Bůh dobra a
krásy.Je to ten Bůh,který mi dopřává tolik
nádhery a dobra v mém
životě.Který nehrozí a nezvedá prst,to
nesmíš.Ne,k tomu čl.pokud ho začne
milovat dochází úplně sám.A to je to
krásné.My jsme svým způsobem byli
natlačení do tohoto způsobu
náboženského,vnitřního duchovního
života.Natlačení
svými rodiči,kteří to mysleli dobře,natlačení
svými kněžími,kteří kolikrát sami
nepochopili krásu toho co nám Bůh daroval a chce
dát.Byl bych nerad aby jste si
mysleli,že jsem proti oběti,přikázání nebo
sebezáporu.Já vám chci
jenom ukázat
jak k tomu přistupovat.Vemte si větu JK:je větší radost
nad jedním hříšníkem
než nad 99.spravedlivými.Zkuste si tu větu nechat projit hlavou
a najednou
zjistíte opak té dnešní
doby.Příčinou té naší tvrdostí vůči
sobě je na 1. místě
ten obraz Boha.Jakje zdeformovaná kolikrát zbožnost
mnohých lidí.Já bych vám
chtěl ukázat v celém tom cyklu postní doby
různé pohledy na Boha.A pokud
chcete tu postní dobu prožívat se mnou,byl bych
rád kdyby jste se mnou společně
také přemýšleli.A já vám slibuji,že
po 5.postní neděli si každý kdo bude
poslouchat si řekne:mělo to cenu.Tato příprava měla cenu pro mě
a pro můj
vnitřní život s Bohem.A to bude to
největší,co mohu od této doby já i vy
chtít.
Já jsem Vám řekl minulou
neděli, si připravil na tuto postní dobu takový cyklus promluv,stejně tak
jak to bylo v adventu a minulou postní dobu,tak pro dnešní postní dobu
jsem si řekl,že budu mluvit o opaku.Na minulou neděli jsem měl připravené téma
o opaku postu ale jelikož se četl pastýřský list,nechtěl jsem vás další
promluvou zatěžovat.Jenom bych to shrnul do jednoho odstavce.
Vy i já jsme byli vychování k tomu,že
půst,postní doba je doba tvrdého
sebezáporu.Že čl.musí zapracovat sám na sobě,že si
musí umět to anebo ono
odříct,podle toho bylá také formulována i
církevní přikázání-taneční
zábavy,páteční půst,popeleční středa,a do
člověka všechno to co vlezlo,tak by
se dalo shrnout do sebezáporu a oběti.A do nás to vlezlo
takovým způsobem,teď
mluvím o věřících lidech z klasických
katolických rodin,to vlezlo takovým
způsobem,že jsme a představujeme si,že v této době
není možné prožit
radost,že není možné si něco dopřát,že není
možné být k sobě dobrý. Já
bych vám chtěl ukázat v celém tom cyklu postní doby různé pohledy na to že
tu radost jde prožit a že ji můžeme mít i z těch sebezáporu.A pokud
chcete tu postní dobu prožívat se mnou,byl bych rád kdyby jste se mnou společně
také přemýšleli.A já vám slibuji,že po 5.postní neděli si každý kdo bude
poslouchat si řekne:mělo to cenu.Tato příprava měla cenu pro mě a pro
můj vnitřní život s Bohem.A to bude to největší,co mohu od této doby já i
vy chtít.
Možná,že jste slyšeli přirovnání:smutná očka,bledá líčka,jistě je to
katolička.A na tomto je strašně moc pravdy.Víte,já bych vám chtěl zkusit ukázat
situace,ve kterých čl.si má přát sám sobě dobro.A být k sobě dobrý,bych
vám chtěl ukázat na několika příkladech.A začal bych jednoduchým příkladem,modlitbou.Každý
z nás má jakýsi příděl svých modliteb.Jakýsi obřad ráno a večer,pokud se
modlí.A do toho najednou přijde nemoc,starosti a stane se,že se nemůžeme
soustředit a modlit.A v člověku se objevují výčitky,že se nepomodlil.Proč
je najednou k sobě tak zlý?Copak Bůh potřebuje nějaký čas a kvótu?Ano
já musím u sebe vědět,že jsem schopen se modlit a pokud se mi nechce,tak jsem
líny jako vandrák.Ale jestliže jsem nemocný anebo mi běhá hlavou skutečně
moře starostí,že se nemohu soustředit,tak je lepší ten příděl snížit.Být
k sobě dobrý.Protože potom,když se to nepomodlím,tak nastanou výčitky a já
mohu být k sobě zlý nebo dokonce agresivní.Nebo 2.příklad.Jídlo.Církev
vždycky byla strážkyní moudrého života.Předepisovala půst každý pátek,ve
středověku dokonce každou sobotu,ale jinak ten čl.měl možnost se najíst.My
známe před 10.dny velký půst na popeleční středu a za měsíc budeme mít
2. přísný půst na Velký pátek.Kromě toho zůstává v platnosti půst
každý pátek.Ale setkal jsem se z lidmi,kteří si na postu přidávají.Znal
jsem člověka,který se tímto způsobem přísného postu postí celý rok.Každou
středu a pátek a sobotu.Pokud to prospívá jeho chování,tak beze všeho.Pokud
tím neutrpí jeho zdraví,beze všeho.Ale ten čl.byl v tyto dni večer tak
nervózní,tak vzteklý,že bylo lepší s ním nic nemít.K čemu je takový
půst.
Anebo jiný příklad.Když jsem ještě dělal mezi řádovýma sestrami,na hranici
severních Čech s Německem,chodívali jsme ve volnu pěšky na krásny kopec
Annaberg ve Šluknovském výběžku.Jednou jedná sestřička navrhla,že se budeme
modlit cestou nahoru, jeden růženec a cestou dolu druhý.Já jsem ji na to řekl.Nezlobte,se
ale já nejdu.Podívala se na mě a já jsem pokračoval,sestři,prosím vás,máme po
službě a vy kolem sebe nevidíte nic?Já vidím kolem sebe nádhernou
přírodu,nádherně svíti slunce.Jestliže se budu radovat z toho,že to
sluníčko existuje,tak se modlím možná víc,než vy celý růženec.Tato sestra
se urazila.Nebo kněz,který měl strašnou touhu pomáhat lidem.Pomáhal.Často
večer i po celý den za nim přicházeli lide a mysleli si:on musí mít pro mně
čas.Neodpočinul si.Ještě večer,když seděl,tak litoval času,koliká lidem
mohl ještě pomoci.A tak se stalo,že najednou,protože neměl čas,tak měl ve svém
pokoji takový nepořádek,že už nevěděl,kde má co hledat.Že už dokázal postrádat
věci,které jsou nutné pro kněze.A stalo se to,co se muselo nutně stát.Až došla
určitá síla a trpělivost,tak tento kněz vyletěl a nazval své věřící blbci a
voly a začal vlastně těm lidem ubližovat.
Víte,to je to,že jestliže si čl. nedopřeje určité věci, požitky života,a teď
mluvím o nás věřících,tak se čl.začne stávat podrážděným a agresivním.Pokud
si budu nařizovat ,protože to je přikázané a ty to musíš dodržet,tak se
může postupně stávat nevěrec.Ano já přijdu sem do kostela ale se mně je někdo,kdo
z vírou nemusí mít už nic společného.Ne,já
musím chtít.Pokud budete
nařizovat a říkat svému
dospívajícímu dítěti:toto je těžký
hřích,to nesmíš,tak
co se s tím klukem nebo holkou stane?Pokud se
nesmíří s tím,že ten
určitý problém,slabost bude v jeho životě existovat
ještě nějakou dobu,tak
z něho udělám nevěrce.Prvotřídního nevěrce.Protože on to nezvládne.Ale
jestliže mu řeknu:pokus se,smiř se s tím ale snaž se,tak najednou
vzniká takové soužití člověka,kdy před Boha přichází s obrovskou
pokorou.Jako dlaně rozevře před Bohem a řekne:Bože,jsem ubožák,chudák a já tě
prosím,vyznávám se.Tady dává Bůh člověku tu přeměnu,ve které se dočká toho:ano,dokázal
jsem přejít to údobí,které bylo hnusné a špatné.Těch údobí není jenom ta
puberta,jsou údobí kolem čtyřicítky,padesátky.Ale dejte pozor.Já si musím něco
dovolit,protože,život není jenom černý a bílý.A jestliže se neumím radovat
z jídla,nebo z přírody,tak ať mi nikdo neříká,že se umí radovat
z Boha.Jestliže se neumím radovat s krásné věci,z krásného
člověka,tak se nikdy nebudu umět radovat z Boha.To se vylučuje.Není možné
abych zavřel oči před tím,co Bůh stvořil.Ale já musím vědět,že i ta radost má
své meze.A tyto meze nemohu překročit. Byl bych rád,kdyby jste mě aspoň trochu
pochopili.Je nutné vědět kdy se zapřít.Teď potřebuji byt klidný,protože ten
člověk,ten chudák,který za mnou přišel bude vidět,že jsem netrpělivý,že jsem
vzteklý,protože jsem nejedl,anebo si nezapálil.Je potřeba zvážit,co je
lepší.Krásně je to u Izaiáše:Copak ke mně voláte,mluví Bůh,proč se postíte
postem,který neuznávám.Pročpak si sypete na hlavu popel.Copak není půst potěšit
člověka,když je smutný?Copak není půst jit s tím druhým kus cesty jeho
životem a pomocí mu v tom aby neklopýtal?Což není půst rozdělit se
s vdovou a sirotkem?Není to přesná citace,tam je to ještě hezčí.
Kdybychom tady toto dokázali,tak potom je křesťanství skutečně radostnou vírou.
O neděli
Židé věděli,co jim tento den,který si Bůh vyhradil,co jím
dává.Bylo by dobré,kdybychom si totéž uvědomili i my.My slavíme jako křesťané oslavu JK
zmrtvýchvstání v neděli.Přesunuli jsme ten sedmý den ze soboty na neděli.A
kdyby neděle bylá pro nás to,co bylá sobota pro žida,bylo by znovu dobře
v naších rodinách i v našem srdci.Uvědomme si tedy,že jsme sem přišli
dnes,abychom Bohu poděkovali a abychom do sebe nasáli něco,co nikde jinde
nemůže čl.dostat.A o tom bych vám chtěl něco říct v této další postní
přípravě.
Pamatuj,abys
den sváteční světil a rovněž jsme slyšeli
v evangeliu,že den sváteční je pro člověka a ne
čl.pro den
sváteční.Víte,já mám pocit,že ze
všech přikázání,z desatera se
dnešní čl.nejvíc
prohřešuje proti tomuto třetímu Božímu
přikázání.A je to na naší
škodu.Těchto 24 hodin svátečního dne
tj. obrovská výsada Božích dětí,nás
věřících.My si toho nejsme vědomí.My jsme
se přizpůsobili tomu,co je kolem nás.My už neslavíme
neděli.My slavíme víkend.My
těchto 24 hodin promrháváme.Z těch 168 hodin
týdně,které Bůh člověku dal,tak
vyhrazuje Bůh pro sebe a pro člověka pouhých 24.A vy víte
dobře
z historie,že se některé národy snažily tento
sedmi-denní cyklus
zlikvidovat.Byli to Francouzi v době jejích velké
revoluce.Kdy zavedli
dekády.A i sám Wolter později přiznává,že
ani boží hovádko,vůl,nevydržel těch
10 dni pracovat.Byly a jsou státy,které chtěli 5-ti
denní pracovní týden,teď se
o to usiluje znovu.A docházejí k závěru,že i
toto je špatné.Nebo teď
v tomto údobí rozmachu kapitalismu a demokracie
v celém světě se
uvažuje o klouzavém týdnu.Tak jako je klouzavá
pracovní doba,tak si mnozí přejí
pohyblivý pracovní týden.A
zjišťují,že to má obrovský vplyv na rozpad
rodin,a
že čl.je vlastně degradován jenom na pracovní
sílu.Tehdy,kdy se to hodí.A
nakonec se všichni vrací k této sedmidenní
periodě,která je doslova dána
Bohem.Když si čl.uvědomí,že státy ve kterých je
tento týden dodržován,jak
vysoce vyskočili ve své produktivitě práce.Vemte si jenom
naše sousedy,nechci
je dávat ve všem za vzor,ale co se mi tam skutečně
líbí,že neděle je tam
neděle.Pro všecky bez rozdílu.Dokonce jste mohli
slyšet o zákonu,který může
potrestat člověka,který v tento den dělá
rámus.Tam je skutečně cítit,že je
to neděle.A když se rozhlédneme kolem sebe,zvlášť
v létě,tak tam řve
cirkulárka,tam se staví a zdí.Já
vím,že je to těžké a že čl.má někdy čas na
některé věci jenom v neděli ale jsme hloupí.Proč se
mají na tom lépe jinde
než u nás?Protože čl.po odpočaté neděli může
v pondělí udělat práci.Slyšel
jsem jedno pravdivé přísloví,že co
čl.vydělá v neděli,tak v pondělí
mu ukradnou.Ztratí to.Ale tady nejde jenom o to,o tu prosperitu
státu.Tady jde
o to,že ten čl.zůstává člověkem.Dva důvody vedly Boha
k tomu,aby tento den
pro člověka zřídil.Slyšeli jsme to v té knize
1.čt.:sedmého dne Bůh
odpočinul.Víte,Bůh nepotřebuje odpočívat.Stvoření
světa neproběhlo za 7 dní a
sedmý den odpočíval,to bychom si představovali velice
naivně.Ale Bůh chtěl
člověku ukázat:pamatuj,tento den je,kdy si musíš
uvědomit,že tento den je pro
mě a pro tebe.A tyto dva důvody bych chtěl,abychom si dnes uvědomili.My
bereme
pořád v tom duchu,ve kterém jsme byli
vychování,bereme tak trošku
propagandu minulého režimu,že neděli si vymysleli
faráři.Je to
idiotština.Víte,prvním důvodem je Bůh a
čl.má tu neděli začínat s Bohem.Je
to něco,jako kdybych se chtěl nadechnout toho čerstvého
vzduchu,jako kdybych
přišel za tím Bohem,abych u něho načerpal útěchu
sílu a pomoc.Zde i když je nás
víc,tak jsem tady v neděli jenom já a Bůh.A tady
záleží na tom,že jestliže
se já skutečně na toho Boha těším,jestliže si
uvědomují,že počínajíc touto
rukou a končíc šrajtofli,že všecko jsem dostal od
něho a teď tady zkusit
říct:já ti děkuji.Tady si uvědomit,že v této
chvilce se stávám člověkem.Už
jenom z toho jak se těším na toto
setkání s Bohem,mohu odhadnout,jaká
je má víra.Já vám to
přirovnám.Představte si,že jsem tak mocný a
bohatý,že
kdokoliv z vás může dennodenně přijít a
říct:dej mi,já potřebuji na auto,a
já mu ty peníze dám.Já si chci
zařídit byt a já vám na to dám.Budete
chtít pro svého
syna nebo dceru zařídit domek,přijdete a já vám na
to dám.Neexistuje nic,co
bych vám nedal,protože vás mám rád.A teď ve
vás bude vznikat otázka:a co za to
chceš?Nic.Skutečně nic,jenom kdybys mohl jednou za sedm
dní přijít a říct:já ti
děkuji.Zkuste si toto uvědomit,je to hloupé
přirovnání,jací jsme nevděční
hajzlikové,že bereme všemi deseti ale splácet se
nám nechce ani malíčkem.Mně to
připadá,že jsme nevděčný národ,že jsme
nevděční v tom smyslu,že jestliže
těch 6 dnů mi Bůh daroval,abych si vydělával na chleba,abych
pečoval o své
zdraví,abych se snažil v tom životě uplatnit,tak ten jeden den
anebo odpusťte
jednu hodinu chce abych přišel a řekl mu z upřimného
srdce řekl:já ti
děkuji za svého muže,za svou rodinu,za své děti,a
zároveň tě prosím o požehnání
pro ně dál.A tady,pokud si toto uvědomím,tak potom vzniká to co je směrem
k Bohu,jak to říkali naší předkové:jak čl.prožije neděli,tak prožije celý
svůj život.
Dnes,kdy jde lidem jenom o peníze,tak kolikrát činnost
pracovního dne se přesouvá do neděli.
A druhým důvodem,který je svázány s tím prvním je to co
JK dnes říká:neděle je pro člověka,ne čl.pro neděli.Tzn.,že čl.si má v ten
den skutečně odpočinout.A ještě víc.Těch 24 hodin vč. té jedné pro Boha by
mnělo být školou lidského života.Přes celý týden si nemáme čas všimnout jeden
druhého.Zkuste si uvědomit,že v tu neděli se vytváří náš vnitřní citový
život.Že to.co tady slyším,není jenom nějaký blebt nějakého blbce,že to co tady
v neděli prožiji,že to není jenom pro mě.Že se musím zastavit.Proto také
církev dala tridentským koncilem omluvné důvody pro mši sv.Tyto důvody chtějí
chránit to,co tvoří člověka člověkem.Od zachováni neděle nás omlouvá jenom moje
vlastní nemoc.Omlouvá mně daleká cesta.Třetí důvod je společná služba
společností.Lékaří,zdravotní sestry,řidiči.A posledním důvodem je láska.Láska
k nemocným u kterých musím zůstat.Nic víc mně neomlouvá.Jakmile si přiberu
něco jiného,tak je to lenost.
Dnes
bych navázal na tu promluvu
z předminulé neděle,kyd jsem vám říkal,že někdy jsme k sobě
tvrdí.Už slyším vaše námitky,ono totiž tak se tvoří promluva,že se pokouším
na vše co do té promluvy dávám dívat také vašima očima.Můžete tedy
namítnout:já nejsem vůči sobě tvrdý.Ale jsme.Každý
z nás a nejenom věřící ale všichni lidé jsou k sobě uvnitř tvrdí.Chcete
vidět kde?Kdyby nikde jinde tak v tom,že čl.si sám sobě neumí odpustit.Bůh nám odpouští,dá se
říct skoro automatický.Jdeme ke sv.zpovědi a slyším:egote absolvo. Já tě rozhřešují.A jdeme od zpovědí a nemáme žádnou radost,protože my jsme
neodpustili sami sobě.My jsme k sobě tvrdí,tak strašidelně tvrdí,a přitom
víme a mněli bychom mít v sobě obraz Boha,který je skutečně milosrdenství
samo.On miluje každého a teď dávejte pozor,on miluje každého přesně tak jak
miloval JK.Ještě jednou:on mně špinavého člověka miluje stejně,jak
miluje svého syna.Tu jeho lásku nemůžu nikdy ztratit.A láska člověka
k sobě samému by měla být měřená stejnou láskou Boha k nám.A
tím,že se my milujeme jinak,než
nás miluje Bůh,tak tím pádem se chováme k sobě tvrdě.My si myslíme,že tím
něco dokážeme.Proč se na sebe nedíváme stejnýma očima,jak se na mně dívá
Bůh?Proč?Jestliže mi Bůh odpustil,proč si nedovedu odpustit já?Protože pro
nás zůstává Bůh pořad někde daleko.Pořad jakoby obrazně řečeno,kdesi na tom
obláčku,a já tu jeho lásku jako kdybych nevnímal.Víte,každý čl.bez rozdílu,vč.papeže,biskupa,faráře,mně,touží po lásce.Touží
po tom být milován.Každý.Vemte
to od malého dítěte.A co dítě,zkuste si
vzít zvíře.Když se podívám do psích oči tak vidím,že to zvíře chce abych
ho mněl rád.Doslova touží,a když už nemůže jinak,tak buď packama nebo zubama
si o to řekne,abych ho pohladil.A tady je to nepochopitelné.Ano musím dát
pozor,protože láska dnes se skloňuje ve
všech pádech.Pro jednoho láska zn.vášeň,pro někoho sex,pro někoho
romantizmus,a mohl bych vyjmenovávat X.variant.Většinou je to sobectví.Ale největší projev lásky
ke mně je přijetí.Zkuste si to uvědomit.Jestliže mně někdo miluje,tak mě přijímá.Přijímá mě se vším,co ve mně
je,přijímá mně takového jaký jsem,a v té chvilce,když vás takto druhý
přijímá,tak si zkuste sami vyzkoušet,co
to s vámi dělá.Jestliže ten čl.mi dá najevo,čímkoliv,pohybem,slovem,skutkem,že mně přijímá,že mně má rád,v tu
ránu dostávám křídla.V té chvilce jsem schopen dokázat maximálně všecko.Vzpomeňte
si na svou zamilovanost na začátku
svého manželství.Co jsme byli schopní? Roztrhat tento svět,jít
pěšky,tak jak to zpívá myslím Matuška:tvrdá mez netlačí.Ano necítím a
nevnímám,protože jsem byl přijat.Přijat
takový jaký jsem.V té chvilce ten druhý mně sice neviděl přesně,ale
přijímal mně.Sv.Augustin to říká moc hezký:Přítel je čl.,který mě
dokonale zná.Zná na mě všecko dobré ale zná na mně i všecko špatné.A
přesto mě bere,přesto mě přijímá.Toto je osudová věc v lidském životě.Můžete to pozorovat i na dítěti,na které se
rodiče netěší.Nechtěné dítě.To dítě si už od základu své existence nese
sebou to odmítnutí.Ono není přijato.A
projeví se to v jeho životě ať už
komplexy,nebo agresí vůči sobě a vůči okolí.Už jenom to,když je těch
9 měsíců v mateřském lůně,má to nepřijetí na něj tak neblahý vplyv,že si
to nedovedeme představit.A totéž se děje s námi,jako dospělými.Jestliže
cítím,že mě nikdo v životě nebere,tak doslova jako by se ve mně všecko
hroutilo.Najednou já nemám pro co žít.A na tomto můžete překontrolovat i ten
obrovský rozpad manželství v dnešní době.Ten čl.ji na začátku
přijal.Přijímal ji se vším.Potom najednou se probudil a zjistil,že má chyby,tak ji přestal přijímat.A ona se
cítila,přesto,že to manželství fungovalo a funguje dál si začala připadat jako
nepřijatá.Osamocená.A tak to jde
i z cizími lidmi.Každý z nás
touží po lásce.Vezměte si,proč my v dnešní době nemáme,žádné osobností
národa.Vemte si,že
v minulosti vyskočili nějaké osobností,které
se zapsaly hluboko do dějin a
bylo to jen proto,že je ti lidé dokázali uznat,že je
dokázali přijmout.Dnes
nemáme žádnou osobnost,protože láska lidí
je tak šíleně sobecká,že nevidí kolem
sebe to dobro a přesto,že vědí,že ten čl.je
dobrý,lidé ho nedovedou zvednout.Na
každém hledáme jen chyby.My nejsme
společenstvím andělů.Každý čl.má své chyby ale v té chvíli,kdy ho
s těmi chybami přijmu,protože ty jeho klady převažují,tak tehdy začnu
z toho člověka dělat osobnost.Vemte,si každý z nás se narodil s určitými dary.My si
tyto dary kolikrát ani neuvědomujeme.Ale stačí,aby mě na ty dary druhý
čl.upozornil,a ten dar,který byl zasypány někde uvnitř,najednou začne kvést.Najednou
začne přinášet plody.
Víte,je
špatné,že si sami sebe nevážíme.Boží
lásku nevidíme a lidé mohou kolem nás
chodit jako XY,zasypané kdesi
dole a tím pádem se může stát,že nikdy nerozkvetu.Že nedokážu potom přijmout
sám sebe i se svými chybami.
3.věci,které
existují a na které bych chtěl aby jste si dali pozor. 1.je,abych si vážil lidí,kteří mě
dokáží mít rádi.Kteří
mě přijímají se všemi plusy i
zápory.Víte,proto dnes
obrovská lidí trpí komplexem
méněcenností,protože si ve svém okolí
nevšimli
lidí,kteří si jich dokázali vážit,a kteří je přijímali.Pokládají to za
nic.Myslí si,:no tak on mě bere,on mě má rád,a tím to končí.A to platí i
v manželství.Jestliže si uvědomují,co mě ta žena dala,tak v té
chvilce skutečně rostu.Važme si toho,že mě ten druhý přijal.Je to vzácnost.2.věci,kterou bych chtěl abyste si
odnesli je rozhlédnutí se kolem sebe. Uvědomit si,čeho si můžu vážit
na lidech kolem sebe.Je mi nanic,když vidím,že si vlastní děcko neváži svého
otce nebo matku.Já bych za toto navrhoval klacek,protože to dítě si
neuvědomuje,co mu dala ta matka v těch 9.měsících.Už
jenom toto je přijetí.To
že mně matka přijímá se všemi
chybami.Všímejte si toho,co vám ten druhý
ve svém
životě projevil.Dokažme to ocenit.Uznat,to,co ten druhý čl.má
v sobě.Uznat jeho vlastnosti a to jaký je.A 3. věc je,zkuste si vzpomenout na SZ,Josefa Egyptského,kdy vykládal
faraónovi sen o 7.tučných a 7.hubených kravách.Každý z nás je jenom čl.A i
v mém životě přichází 7 tučných a 7 hubených let.Přichází
chvíle,kdy mi
lidé projeví,že mě mají rádi.A potom
přichází údobí,kdy to
neuslyším.Proto
je dobré,když si schovám vzpomínky
na to,že ten nebo onen mi tenkrát řekl,že je rád,že jsem,že jsem mu tehdy
pomohl,že jsem ho zvedl slovem.Toto bychom si měli zapsat.Protože tehdy,kdy se
budu cítit na dně,mě taková vzpomínka může postavit na nohy.Vy,kteří máte
mobil,víte,že se tam mohou ukládat zprávy.Mám tam taky několik
uložených,např.:jsi dobrý,udrž si to,nebo nenech se otrávit,moc jsi mi
pomohl,nebo zůstaňte nadále tak hodný.Doufám,že nejste tak malicherní,abyste
si mysleli,že se chlubím.To jsou věci,kdy je mi těžko,sednu si,otevřu ten
debil,tak tyto věci mě zase zvedají.Zkusme o těchto 3.věcech přemýšlet.Stoji to
za to.Protože bez tohoto postupu bude čl.vždycky trpět obrovským komplexem
méněcenností.A pokud se nebudu radovat z lidí kolem,kteří mě mají
rádi,dokud si nedokážu všimnout
člověka,který pro mě něco udělal a dokud se nedokážu radovat z toho,co mi
v minulosti udělalo radost,budu smutný a nebudu mít nikdy radost ani
z Boha.
Dnes bych chtěl zakončit cyklus postních promluv
tvrdosti vůči sobě samým a chtěl bych
vám něco říct o příčinách této
tvrdostí.V životě každého z nás,i když budete si
říkat jak chcete že nejste k sobě tvrdí,tak u
každého z nás tato tvrdost
existuje,která je něčím zapříčiněná.Chtěl
bych ale začít úplně z jiné
strany. Není to tak dávno,kdy se katolíci mezi sebou rvali,že není možno
podávat na ruku ale jen do úst.Kdy říkali katolíci po koncilu,že není možno
sloužit čelem k lidu ale zády k lidu. Že moderní farizeové se
vyskytují i dneska,kteří říkají:ty se musíš modlit tak jak já chci a ne jak
ty. V každém z nás je tvrdý člověk.Ale kde se to vzalo?Kde je tedy
příčina?Byl bych rád,kdyby jste se pokusili alespoň jednu tu příčinu,kterou vám
teď budu uvádět vzít jako příčinu své vlastní tvrdosti.Tvrdost může začínat už v matčině
lůně.Dítě v děloze vnímá přesně to,jak matka i s otcem o něm
smýšlí.Nechtěné dítě,to je první základ veškeré tvrdostí v lidském
životě.Ten otec a matka si musí uvědomit,že chtějí nový život a pokud si to
neuvědomí,tak se musí s tím srovnat alespoň potom.Ale musí se
srovnat,protože jinak tam vkládají do toho malilinkatého srdíčka obrovskou
nenávist.Nebo si vemte jinou příčinu.Dítě,které není oceněné ve svém
životě.Kolikrát jsem slyšel větu v přeneseném slova smyslu:nám se
narodil blbec,nebo vůl,všichni ostatní mají děti.A jestliže ten otec
s matkou o svém dítěti takto smýšlí,to dítě automatický si bere to:co o
mně smýšlejí ti druzí?Nebo také posměch,které sklízí dítě až do dospělosti.Už
jsem vám kdysi říkal o děvčeti,o kterém matka řekla,že má nohy jako od
piána.Dodneška si to děvče nese sebou,a přitom v ní existuje agrese
vůči všem ostatním,kteří nemají nohy jako od piána.Je to hrozné.Proč bych
zesměšňoval člověka za to jak vypadá.A jestliže toto zasejeme do člověka,tak
ten člověk bude kolem sebe mlátit a bude se bránit.Napřed bude
zkoušet diety a když to nepomůže tak bude zuřit na všecky ty,kteří vypadají
jako lépe.Anebo zkusme jít dál.Rozvrácené rodiny po rozvodech.Já
musím vybírat,člověka,který půjde se mnou společně životem a pokud jsem ho
neuměl vybrat,tak nesu zodpovědnost za to,jakým směrem se můj život ubírá
dál.Ale já nemohu řešit to,že najednou mě omrzí ta,která mi na začátku dala
všecko a odhodím ji jako kus nějakého hadru,který už nepotřebuji.A
z těchto rodin existuje buď tvrdá výchova děti u otce anebo
přecitlivělá výchova u matky.Proto jsou dva lidé muž a žena,kteří mají tuto
výchovu vyrovnávat.Další příčinou tvrdostí je přísná výchova.A
tady bych chtěl poukázat i na nás a na kněze.Kolikrát ten človíček
v pubertě vidí zdvižený prst faráře:to nesmíš,to je těžký hřích.Ten
človíček s tím zápasí určitou dobu a potom najednou ví,že to nepřemůže,tak
se potom stane to,co je běžné,že řekne:když jsem tak špatný,tak já tu tvou
zpověď flanďáku vůbec nepotřebuji.S takovým případem jsem se setkal teď v týdnu na Slovensku.Ten
človíček nechce o tom faráři a o víře ani slyšet a vemte si kolík je takových.Víra
má pomáhat člověku žít a ne ho srážet k zemi.A jestliže zvedl ten
prst ten farář,tak měl také ukázat,jak se to žije.Ne jenom to nesmíš,to je
těžký hřích. Tvrdá přísná výchova je
k ničemu.Dokonce dnes jsou děti vychovávaný nejen v přísnosti ale
i k násilnosti.Jak?Nenech si to líbit,ten učitel na to nemá
právo,ohraď se,vynadej mu,řekni ji to sprosté slovo,protože ona to není
učitelka.A to dítě do sebe všecko to nasává.Agresivitu.Co mi bude
nějaká učitelka vykládat,jak se mám chovat?A potom se divíme,že dnes neexistuje
jediný človíček,který by nám imponoval.Další příčinou tvrdosti je výchova,která
dovoluje všecko.My na to máme,kup si to,já jako táta ti to mohu
koupit,mohu ti to dopřát.A pak z tohoto dítěte se stává skutečný
parchant,protože on si může dovolit všecko.On ví,že ve svých dvaceti si může
koupit ženskou,protože on na to má.
Potom ještě další příčinou může být idealistická výchova.Že
jako rodiče se zaměříme jenom na ty pitomé známky,nad kterými se potom rok
co rok v červnu divíme.Víte,jestliže od počátku nehodnotíme to dítě,co
v něm je,co jsem do něho dala jako matka,tak ty známky jsou skutečně
k ničemu.Ale to mi nemůže dojít až v červnu,to musím dokazovat
celý rok.Chci aby z něho něco vyrostlo,aby do té makovice něco dostal ale
za každou cenu,to ne. A na dalším místě je to odpírání sami sobě si
některé věci,které můžeme mít.Taková ta selská radost z toho co
vlastním.Radost v tom smyslu,že se umím radovat z toho nábytku,který
jsme si jako manžele pořídili.Užít si té skutečné radosti.Proč se nedokáže muž
radovat ze ženy po 20-ti letech manželství?Protože neumí selským rozumem ohodnotit
tu krásu,která tam je a byla.A poslední věci je,že tvrdě potlačujeme své
pudy.Můžete namítnout:to nám chceš říct,že mám pudy nechat v sobě
bujet?To ne.Ale potlačovat je, to taky ne.Já musím vědět k čemu je ten
pud a ne říkat,tak jak jsme byli v tom vychovávání,že je to fuj.Že je
to něco,co mi Bůh daroval k tomu abych ten život uměl žít a pochopil ho.A
jestliže na ten pud budu pohlížet jako na fuj,tím pádem kdo je Bůh,že stvořil
všecko dobré až na to fuj?
Našli jste, každý alespoň jednu věc,v čem by nebyl
v sobě tvrdý?Myslím si,že ano.A já jsem chtěl během toho postu dokázat,že
si potřebujeme odpočinout.Vemte si,že každého z nás tu životni káru táhne
kůň.A když si neodpočine,klopýtne,a co potom s takovým koněm? Utratit? Ne. Zde
pomůže jednoduchá a prostá víra.Jsem
tvůj tvor Pane a já tě mám rád.Ale já
mám rád také sebe,protože tys mi dopřál
tu husu.Tys mi dopřál to zeli,Tys mi dopřál tu
krásnou přírodu a já se chci
z toho radovat.Já chci milovat sebe ale chci milovat i
druhé lidí.A když
si uvědomím toto,potom je pro mě i tato doba postní
nejkrásnějším obdobím
církevního roku.
Květná neděle
Dnešní den,začátek svatého týdne je den, kdy každý člověk by
mněl být jedno velké ucho.
Dnes by si mněl udělat každý sám sobě kázáni nebo nějaké
hodnocení, které Vás z toho dnešního umučení zaujali. Dnes i já
z tohoto místa i každý farář by mněl mlčet a nechat promlouvat Boha. Protože
dnešní den a po cely následující týden začíná promlouvat Bůh. A člověk by
musel být natvrdlý, hluchý, aby neslyšel. Protože já také jsem také
bičoval. Já také jsem plival, já jsem políbil a zradil a teď toto si musím
uvědomit a musí mně to dostat se pod kůži. Proto bych chtěl aby jste si tyto
dnešní pašije a pokud vám to aspoň trochu půjde, Zelený čtvrtek, Velký pátek,
Bílou sobotu vyslechli a pokusili si uvědomit: zač, za jakou cenu jsem byl já
nebo ty vykoupený.
Začínáme svaté
třidení, které je vlastně takovým prahem
velikonoc. Dnešní den je památný
tím, že nám Kristus dal dvě svátosti a sice
svátost kněžství a Nejsvětější
svátost oltářní. Když to člověk
zváží a zamyslí
se nad tím, tak jsou to 2 obrovské dary. Je to něco, co
si častokrát ani
neuvědomujeme a spočívá v tom naše
bohatství. Chtěl bych vás upozornit na
to, že dnešního dne je vhodné aby si člověk
připomněl svoje první
sv.přijímání ve svém životě.Tak jako
kněží dnes dopoledne skoro na celém světě
obnovovali své sliby spolu s biskupem, tzn., že
připomínali si svoje
začátky a obnovovali si to, co si dali jako předsevzetí,
tak to přesně tak má
udělat každý věřící člověk vzhledem
k té svátosti kterou používá, tj.
Nejsvětější
svátost oltářní. Zkuste si dnes vzpomenout alespoň v krátkosti na své
rodiče, kmotry, kteří vás k této svátosti připravovali, na své kněze, na svou
první zpověď a poděkujte Kristu. Protože ten dar Ježíše pod způsobem chleba je
obrovská síla.
Tady by jsme si mněli uvědomit, co ta obrovská síla pro nás
znamená. Chtěl bych vám to ukázat na jednom příkladu. Když se dva lidé - manžele
miluji, mezi nimi dochází k tak obrovské intimitě, k tak obrovskému
sblížení, že člověk nad tím žasne, pokud ti lidé se ale skutečně miluji. Musí
si ale uvědomovat že k sobě patří v dobrém i zlem a skutečně k sobě
patří. Jenom lidská blbost a zloba tento vztah narušuje. A také to, že si to
neuvědomuji. Toto sblíženi, když jeden druhého třeba i ve stáří vezme za ruku a
uvědomí si, nejsem sám, nejsem sama, je považováno za největší. Ve mši sv. je
něco, co toto sblížení ještě překonává. A to je sblížení s Ježíšem
v Nejsvětější svátosti oltářní. To je to, po čem by člověk mněl toužit
při každé mši svaté. Ano, já tě chci přijmout Kriste do svého života. Já tě
potřebuji tak, jako potřebuji vzduch, jídlo. Proto voli Ježíš tu formu chleba,
abych si uvědomil: potřebuji tě, jinak vyhladovím. Proto nerozumím mnohým lidem,
kteří přicházejí častokrát na mši sv. s mnohými oběťmi jako je zima, chlad, čas,
ale připadá mi že ze mše sv.odcházejí jakoby prázdni. Jakoby tady zanechávali
něco, pro co si přišli. Asi tak jako když máte hlad a někdo vás pozve na
dobrou večeři. Tak mu jídlo nechte!
Přestože vám bude kručet v břiše.Tak mi připadají mnozí lidé, kteří
přijdou ale nedovedou si odnést toho Krista sebou domu.Tady v proměňování,
ve sv.přijímání mi dává příležitost: vezmi mě k sobe! Nenechávej mě zde
v tom kostele, já chci jít s tebou domu.To, co říkají někteří
teologové, že Bůh s námi zůstává jenom tu chvílí, to je blbost nad blbost.
Bůh ke mně přichází a není omezen ničím, ani farářem, ani žádným teologem. On
ke mně přišel a chce se mnou zůstat. Pojďte ke mně všichni, vezměte a jezte z
toho všichni.
Nepochopím.Víte,
kolikrát je to jen lidský pohled a obavy ze
sv.zpovědí. Nepochopím, protože je to skutečná
příležitost, kdy člověk si má
vzít tu největší sílu, která
existuje a já do té síly prostě kopnu. Tj.tak,
jako
když budete mrznout a budete držet zástrčku svých
elektrických kamínek
v ruce a nestrčíte ji do zásuvky.Jenom z obavy
aby mně někdo neviděl.
Úplné bláznovství.
Bůh mi chce říct: Pojď, já
tě chci takového
jaký jsi. Ano
nepřicházíš a nemůžeš přijít
s těžkými hříchy ale to co máš ve
všedním
životě, to že tam jsi se s někým pohádal, to že tam
jsi řekl tvrdé slovo, přesto
pojď za mnou. Já ti chci dát sám sebe, abys mluvil
méně tvrdě, abys se méně
hádal. Abys se díval mýma očima, abys
dokázal druhého pohladit mou rukou.
Já nemůžu pochopit, když takhle se Ježíš nabízí a člověk, smradlavý
ubohý človíček řekne: Ne,já přijdu až já budu chtít,nebo já nevěřím
v nějakou oplatku. Tak co v tom kostele potom takový člověk chce.
Jenom z těch blbých obav, co by si ten farář nebo soused pomyslel? Potom
ať se nikdo nediví, že jeho modlitby nejsou vyslyšeny.
Je to zvláštní, že lidé nedovedou pochopit a přijmout to
největší bohatství, které v tomhle zmatku a v tomto světě existuje. Protože
všechny „hračky“ nám vypadnou z rukou. Všechny do jedné, autem počínaje a
končíc tím co mám doma. Končíc vaší ženou nebo mužem, který jednou umře ale na
té své poslední cestě budete toužit a volat: Bože přijď, ale to už může být
taký pozdě. Potom už se stává, že ten kněz už nedojde s tou eucharistii, anebo
tam vzniká ještě větší strach: co by řekli lidé, že ke mně jde kněz, že jsem
nemocná a že tedy už mám umřít.Tam už potom dochází k tomu,že
v těch nejtěžších chvílích,kdy už neumějí poradit ani psychiatři ani
psychologové, člověk se cítí už tak osamocený, že začne toužit. Najednou už ví,
že ten Kristus je reálny.
Nepochopím a nerozumím člověku, který věří a který nedokáže
říct: Bože odpusť mi, nezasloužím si abys ke mně přišel, ale přesto já tě
potřebuji. Já tě potřebují, protože ve zmatku tohoto světa nemám pevnější
oporu, než v tobě.
Přál bych vám aby jste si
při pozdvihování uvědomili, kdo přišel. A že ten Kristus chce přijít ještě
blíž. A že si s ním chci proteplit svůj domov, svoje manželství. Protože On
působí. To není oplatka, kterou strávím, to je Bůh, který je u mě a působí
skrze mě na ty druhé, kteří jsou kolem mě. My si stěžujeme na to, kolik je
kolem nás zla. Zkuste si uvědomit, jak působím já abych alespoň trochu zabránil
tomu zlu s tím Kristem uvnitř. Spoléhejte na tuto sílu a na tuto moc. Ale
napřed ho musím k sobě přijmout.
Přemýšlejte o tom a zkuste to. Protože nám svět nabízí mnohokrát:
toto udělej a budeš silný. Teď ve východních náboženstvích se nám
nabízí: udělej tento cvik a bude to dobré. Myslím na hathajógu, nebo
harry-kršna. Když budeš myslet a teď se soustředíš. Houby se soustředím, já potřebuji někoho do
sebe. Já potřebuji v sobě mít Boha, abych dokázal s ním, ne sám, ale
s ním, abych dokázal ve svém životě žít. Abych si nenechal „nadělat“ na hlavu, abych se uměl
bránit, věděl ve svém životě kam až jít, to všecko vyplývá ze svatého
přijímáni, z toho dnešního: vezměte a jezte,vezměte a pijte. A my to
nedoceňujeme. Raděj budeme zkoušet různé
jiné metody a jako cvoci dělat blbečky kdejakým astronomům, věštcům a jiným bláznům, kteří z lidí tahají
jenom peníze. Ale tu obrovskou energii kterou máme zde, do ní kopeme. Chcete
prosít za své dítě? Jak to chcete říkat: Prosím dej mi? Ne, tady uvnitř
ho musím mít a teprve až ho mám, až si ho přinesu domu, teprve tam mu mohu
říct, co chci. Ten Kristus žije, přesto že zemřel, vstal zmrtvých a žije, tak
s ním oživte to co máte. Teprve tady potom můžete prosit udělej zázrak, proměň
toho syna, který je hajzlík, tu dceru, z které se stává feťačka nebo šlapka. On
ten zázrak udělá ale já musím 100% v něho věřit, a ne že je to jenom
oplatka.
Zkuste si uvědomit, až ho budete dnes
vidět při
pozdvihování:Věříte,věříš? A ž
k vám přijde,věříte, že je to
největší, co
ve svém životě máte? Odpovězte si na to už každý
sám.To je hlavní smysl toho, co
nám chtěl dnes Ježíš vyjádřit.
Chtěl bych v této
dnešní promluvě mluvit o bolesti a
utrpení, protože to často bývá příčinou
odpadu od víry, protože člověk který
nepochopil svou víru, nepochopí ani utrpení ve
svém životě. Po 1. světové válce
odpadla strašná spousta lidí jen proto, že si
řekli,: já jsem viděl ty hromady
mrtvol a nemůžu pochopit, jak se na to mohl Bůh dívat. Já
zase říkám, že takové
smýšlení může mít 5. léty kluk,
který o víře neví vůbec nic. Bohužel, ten
taký
neví nic o utrpení a tím pádem tento
konflikt u něho není. Ale jestliže to
řekne 50-ti nebo 60.-ti léty chlap, to zn. že nepochopil svou
víru. Má Boha za
nějakého zmetka, který pronásleduje člověka,
který na něho hází kříže a
utrpení. Proto se musíme zamyslet nad utrpením,
abychom pochopili svého Boha. Že
utrpení není maličkost, že je v každém
lidském životě.Před každým utrpením
větším nebo menším, před každým člověk
má
stát v úžasu a v mlčení. Každé
oslizlé fráze "já vám vyslovují
upřímnou
soustrast", jsou spíš výsměchem bolestí. Je
daleko krásnější uvědomit si, že
nejsem schopen tohoto člověka potěšit a proto je
lepší mlčet. Držet hubu, protože
v této chvilce mohu jenom stiskem ruky, popřípadě u
staršího člověka pohlazením
vyjádřit-ano já s tebou cítím, víc
Ti ovšem dát nemohu. Bolest a utrpení je
obrovský majestát, kterým se člověk svým
způsobem podílí na velikostí Boha.
Někde jsem četl, že 97% veškerého zla na tomto
zkaženém světě zaviňujeme my lidé.
2% zla působí ďábel a 1% je nevysvětlitelné
tajemství, které se dovíme až na
věčností. Tedy, veškeré zlo, které na tomto
světě je, nemůžu za něj soudit
Boha, ale musím soudit lidí a sám sebe. Že Bůh
jedná asi tak, jak asi naší
rodiče. Když se musí někdy dívat otec nebo matka na to,
že jejích syn nebo
dcera se nevyvedli, že si našel partnera, který k němu
nepatři, že zapadl do
nějaké party, že zapadl mezi narkomany, nebo do nějaké
náboženské sekty, že
toho otce s tou matkou, že je to bolí ale že nemůžou nic dělat,
že se bezbranně
doslova se svěšenýma rukama podél těla
musejí dívat na to, jak se jejích dítě
ničí. Proč? Protože to dítě je svobodné a
čím víc by ho nutili k nějakému
kroku, tím budou dělat horší věc. A ve
stejné situací je Bůh. Dal nám na
počátku svobodnou vůli a my můžeme s tímto světem,
každý sám se svým životem a
s životem svých bližních dělat co chceme. Protože on
nám nemůže zabránit. My
volíme mezi dobrém a zlem a On, přestože je
všemohoucí se bohužel musí jenom
dívat na ty hromady mrtvol, které vytváří
opět zas jenom a jenom zas lidé. To
zn., že může nás ve své všemohoucností
jenom lákat a říkat nám: "Prosím
tě, nedělej to ", asi tak jako ten otec nebo ta matka
láká to svoje dítě a
říka: nechoď tam, ta parta není pro tebe. Nemůže
víc, přestože je Bohem. A toto
si musíme zapsat, uvědomit. Až každý narazí na
utrpení svoje nebo bližních tak
prvně suďte hlavně na prvním místě sebe, potom suďte
lidí, své příbuzné, své
rodiče a prarodiče. Ale Boha ne. Protože ten stojí se
svěšenýma rukama a chtěl
by vám pomoct, On obrací to naše zlo ještě
v dobro ale jenom to co ještě
může,to co jde ještě obrátit.
Existuje ještě tady neodstranitelné utrpení na které nemáme
vliv. A to je křesťanská
odevzdanost. Ano,
já chci přijmout toto utrpení. Nemusím se
obviňovat, jestli v první řadě obviním
Boha a začnu hrozit proti nebi a začnu říkat, Bože proč? To
není hřích. Ten první
náraz, který na člověka přijde, tak někdy opravdu nejde
zvládnout. Přece není
možné když mně lékař řekne, že mám rakovinu abych
takhle rozepjal ruce a řekl:
"ano, Bože, já to beru". Ne, první co bude, řeknete,:
proč? A protože
nemám adresáta, tak to adresuji Jemu. Ale to je jenom v
tom rozčilení. V té
chvíli, než si všechno srovnám. Ale potom až si to
srovnám a příjmu ho, tak
kterékoliv utrpení, pokud ho dokáži přijmout je
schopno mně upevnit.Ve svém
životě jsem poznal nejkrásnější lidi ty,
kteří prošli obrovským utrpením.
Nejmoudřejší
lidi i mezi kněžími jsou ti, kteří prodělali ve
svém životě nechtěný kriminál
nebo vlastní utrpení, že tito lide jsou potom jako
vonná kytka ke které člověk
čichne a má nádherný pocit „je mi s tebou
dobře“. Protože utrpení správně
přijaté má obrovský význam. Existuje
utrpení, ze kterého se nemohu nic naučit. Je
to utrpení, které svým způsobem přesahuje
lidské síly. Je to utrpení, při
kterém člověk omdlévá ať už za zvukotěsnými
dveřmi mučíren, kdy už nemůže snést
víc a padne do mdlob, nebo je to utrpení těch lidí
na těch specielních klinikách,
kde se zbavovali svého vědomí, aby mluvili pravdu a kdy
to nebyli už lidé, kdy
to byla jenom už kupka masa, která už nemohla ani odporovat.
Co se z tohoto utrpení
mám naučit? Co se mám naučit z
utrpení dětí umírajících hladem, co
se mám naučit z utrpení, které už přesahuje
lidské síly a není možné vydržet bez
Morfia,Dolsinu anebo utěšujících
prostředků, co potom s takovým utrpením? Chtěl bych
Vám na to dát odpověď. Strašně
jednoduchou odpověď. Ta odpověď je napsána v apokalypse sv.Jana.
Ve Zjevení - v
poslední knize Nového zákona. Teď si tu větu
poslechněte! – „A přijde den, kdy
Bůh setře každou slzu z lidského oka“. Přijde
den, který následuje po velkém pátku, po
tom obrovském utrpení, přijde den
vzkříšení. A žádné utrpení,
které proběhlo v tomto světě, ve vašem životě, v
životě vašich bližních nebude zapomenuto. To
utrpení najde odezvu u našeho
Boha.
Tak, jako byl Ježíš
usmrcen a pověšen na kříž a lidé si
zoufali, apoštolové si rvali vlasy, co teď budeme dělat?
Tak následovalo
nedělní ráno -
vzkříšení.Totéž bude v lidských
životech. Kdyby si člověk
neuvědomoval, že je to fakt, tak to zní, jako krásna
pohádka. Ano, to je to
nádherné, ta nádherná odpověď na
veškeré utrpení lidského života. Já
vím Bože,
že toto má nějaký význam. Já nevím
jaký, ale já vím, že to Ty k významu jako
Bůh, který řídi tento svět a já věřím v
tvou dobrotu, že to někam k nějakému
významu přivedeš. Že žádné
náboženství a promiňte v dnešní době
moderní východní
náboženství žádné náboženství
mi na to nedá odpověď kromě křesťanství.
Žádné! A
to neříkam jako jáhen ale jako
přemýšlející člověk.
Ta obliba která dnes
vzniká u východních náboženství je
tak
maximálně proto, když jsem zdravý. Kdy mohu pěstovat
hathajógu, kdy se mohu
koncentrovat ale co může dělat člověk, který je
rozežírán rakovinou v
posledních dnech anebo v posledních
měsících svého života. Co může dělat? Může
se koncentrovat? Ať jdou do háje! Tam mam jedinou
myšlenku - já vím, že se s
Tebou shledám Bože. Já vím, že tento život, že od
toho nejmenšího utrpení, všecko
má smysl. Že má smysl moje bolest zubů, jestli ji
umím vzít, stejně tak, jak je
bolest malého dítěte nebo dospělého člověka
trpícího nevyléčitelnou nemocí. Má
to smysl. A to zítřejší nebo nedělní
„Aleluja“ mi dává nadějí, zde
vím, že to vede
k Tobě, že budu stát po Tvém boku. Ale pozor! Budu
stát po tvém boku až
tehdy, až se na tomto světě, za zdraví a za svého života
budu podílet na tom, že
budu spravedlivý, že budu odpouštět, že budu
shovívavý, že budu milosrdný, že
budu milující, přesně tak, jak jsi mi to Kriste
ukázal. Protože kdybych to
nedodržoval, tak potom je to pro lenochy, potom je to moje víra
jenom jakýmsi
opravdu šidítkem. Ne, já se musím
podílet. To co jsi byl Ty zde na světě, chci
zde být já. Já chci mít tvoje očí,
já chci mít tvoje ruce a jestliže to
nedokážu, potom nemůžu čekat, že si mně postavíš
vedle sebe. Ano, moje utrpení
bude mít význam ale ne pro mně ale jenom pro ty
druhé.
Naše naivní víra ztroskotává právě na těchto představách, jak
jsem mluvil na začátku o těch lidech, že Bůh se může na to dívat a přitom by
mohl pomoct.
Zkuste si tuto myšlenku promyslet a najednou zjistíte, že
jste byli okradení, že i z drobné bolesti a z drobného utrpení může člověk vyvodit
kousek radostí pro sebe, když to dovede obětovat za víru svých dětí, bez jakéhokoliv
řečnění s nimi,že ho může obětovat za svoje zemřelé rodiče a říct: Bože, já
nevím, co s tím ale vím, že tys nás vykoupil svou smrti a já chci kousek tohoto
utrpení přidat za ty,které mám rád.
zpět na
hlavní stránku
|